افغانستانخبرهافرهنگ و هنر

رهبر طالبان:هیچ کسی حق ندارد دختری را به زور نکاح کند

رهبر طالبان:هیچ کسی حق ندارد دختری را به زور نکاح کند

رهبر طالبان در تازه‌ترین فرمان خود در مورد حقوق زنان گفته است که زن مال نیست، بل‌که انسان آزاد و اصیل است و هیچ کسی آن‌را در بدل صلح «بد» داده نمی‌تواند.

به گزارش خبرگزاری توانا ملا هیبت‌الله آخند، رهبر حکومت طالبان در یک فرمان تازه امروز (جمعه، ۱۲ قوس) که توسط سخن‌گوی‌های این گروه به‌نشر رسیده است گفته است هیچ کسی حق ندارد دختری را به زور نکاح کند.

در این فرمان که در مورد حقوق زنان صادر شده است آمده: «رضایت دختران بالغ در هنگام نکاح ضروری است،” البته نکاح با کفو” باشد و خطر فتنه و فساد در آن نباشد. هیچ کسی کدام زن را به جبر و نکاح مجبور نمی‌تواند.»

در عین‌حال رهبر طالبان گفته است که زن از مال همسرش سهم مشخص می‌گیرد و کسی حق انکار آن را ندارد. به گفته‌ی او، افرادی که دارای چند همسر‌اند مکلف به پرداخت حقوق برابر به آنان هستند و باید میان همسران‌شان عدالت برقرار کنند.

ملا هیبت الله در این فرمان خود خاطر نشان کرده است که این کار برای آگاهی مردم در مورد حقوقی که شریعت برای زنان تعیین کرده است، موثر است.

در فرجام این فرمان ، رهبر طالبان به وزارت حج و اوقاف دستور داده است که برای آگاهی‌دهی از حقوق در نظر گرفته شده برای زنان در این فرمان، از طریق مسجد‌ها و منبرها آگاهی‌دهی کنند.

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button