افغانستانخبرها

نگرانی ها از افزایش جرایم جنایی در کابل و بالا رفتن میزان فقر

نگرانی ها از افزایش جرایم جنایی در کابل و بالا رفتن میزان فقر
دست کم 120 روز از دوباره به قدرت رسیدن گروه طالبان میگذرد، در این مدت هرچند امنیت از بعد جرایم سازمان یافته و رویدادهای هراس افگنانه بهبود چشمگیر یافته، اما میزان جرایم جنایی در کشور به گونه ی سرسام آوری بالا رفته است. در تازه ترین مورد شماری از باشنده های شهر کابل مدعی هستند که وضعیت پایتخت خوب نیست و دزدان مسلح در شهر نسبت به هر زمان دیگر افزایش یافته است. این شهروندان از امارت اسلامی می خواهند، برای تأمین امنیت بهتر و کاهش جرایم جنایی در کابل هر چه زودتر دست به کار شده و دزدانی را که از سوی این گروه در اوایل ورود شان به کابل آزاد شده بودند دوباره بازداشت کنند.
ذکر الله محمدی یکی از باشنده های کابل به این باور است که اگر جلو جرایم جنایی گرفته نشود، وضعیت امنیتی دوباره به وخامت می گراید. آقای محمدی می گوید: “در وضعیت کنونی هرچند جرایم سازمان یافته و تخریبی در سراسر کشور کاهش یافته است و حالا ما میتوانیم به خاطر آرام از یک جا به جای دیگر برویم، اما هنوز هم افزایش میزان جرایم جنایی نگرانی کلیدی ما است. از امارت اسلامی می خواهیم تا مجرمان جنایی را به زودترین فرصت شناسایی و بازداشت کنند.”
محمدنسیم نادری که تجربه ی تلخی از دزدی تیلفون همراهش دارد میگوید که دزدان چندی پیش تیلفون همراهش را به زور از نزدش گرفتند. او تأکید دارد که تنها را برای رهایی از شر دزدان، افزایش فعالیت های کشفی کارکنان استخبارات امارت اسلامی است. آقای نادری می گوید: “نیروهای امارت اسلامی مسؤولیت های جدیدی را متحمل شده اند، بدون شک دزدی های مسلحانه نگران کننده است؛ اما برای رفع چالش ها نیاز است تا امارت اسلامی بیشتر از هر زمان دیگر در بخش های کشفی و استخباراتی فعال شود، دزدان را شناسایی و به پنجه ی قانون بسپارند.”
در همین حال یکی از نظامیان پیشین می گوید که برای مبارزه با جرایم جنایی باید تلاش های کشفی و استخباراتی دو برابر گردد. دگروال توریالی نیازی یکی از نظامیان پیشین است و پیش از فروپاشی نظام، او در یکی از حوزه های کابل فعالیت میکرد. آقای نیازی میگوید که امنیت سراسری کشور بیشتر شده اما نیاز است تا جلو جرایم جنایی نیز گرفته شود. آقای نیازی می افزاید: “بدون تردید ضعف اقتصادی یکی از چالش های کلیدی است، اما در عین حال نباید فراموش کرد که امنیت جمعی ما نسبت به گذشته بهتر شده، ولی دزدی های مسلحانه بیشتر شده است، ما نیاز داریم تا فعالیت های استخباراتی و اوپراتیفی را بیشتر کنیم و امارت نیاز دارد تا منابع اطلاعاتی خود را در هر حوزه بیشتر سازد.
با تماس های مکرر نتوانیستیم دیدگاه وزارت داخله را بدست بیاوریم. این گزارش ها در حالی مطرح می گردد که بر بنیاد ادعای شهروندان کابل، روزانه به طور اوسط دست کم 10 رویداد جنایی در پایتخت کشور به وقوع میپیوندند و نوعیت بیشتر این رویدادها دزدی های مسلحانه است.

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button