افغانستاناقتصاد و توسعهخبرهاگزارش هاگزارش های تحلیلی

بلال کریمی: امیدواریم جامعه جهانی پولهای افغانستان را آزاد سازد

بلال کریمی: امیدواریم جامعه جهانی پولهای افغانستان را آزاد سازد
در اوج بحران اقتصادی افغانستان و افزایش نگرانی ها از بحران بشری در کشور، اکنون گروه طالبان ابراز امیدواری میکنند که جامعه ی جهان به زودی پول های مسدود شده ی افغانستان در بانک های جهانی را آزاد سازد. امارت اسلامی در حالی نسبت به وضعیت سیاسی و تأمین روابط با جهان ابراز خوشبینی میکند که در حال حاضر بهای دالر در برابر افغانی به گونه ی سرسام آور افزایش یافته است و نبود مدیریت درست در بازارهای ارز کشور سبب سودجویی های افراد دخیل در مدیریت بازار ارزی کشور شده است.
به تازه گی دو روز پیش بانک جهانی اعلام کرد که 280 میلیون دالر از پول های مسدود شده ی افغانستان را آزاد کرده است و این پول قرار است در بحث فراهم آوری غذا، پشتیبانی از کودکان و بخش بهداشت هزینه شود، اکنون این تصمیم جهان با ستایش امارت اسلامی رو به رو شده است.
بلال کریمی معاون سخنگوی دفتر ریاست الوزرای امارت اسلامی میگوید که با انتقال ۲۸۰ میلیون دالر برای کودکان بسیار کار عالی شده و انتظار دراند که این روند ادامه یابد. آقای کریمی در گفت و گو با آژانس خبری توانا می گوید: “ما این کار سازمان ملل را ستایش میکنیم و امارت اسلامی امیدوار است که تمام پول های افغانستان در آینده نزدیک آزاد شود و جامعه جهانی و نهاد های دیگر بین المللی باید برای مردم ما در عرصه صحی، اقتصادی و اجتماعی کمک نماید تا زمستان که در پیش روی است مردم به راحتی زندگی کند.”
دست کم چهار ماه از روی کار شدن امارت اسلامی در افغانستان میگذرد، اما تا هنوز هیچ کشور منطقه و جهان طالبان را به رسمیت نشناخته اند، موردی که در حال حضار به بحران اقتصادی افغانستان افزوده است. اکنون شماری از باشنده های کابل خواهان به رسمیت شناختن فوری امارت اسلامی از سوی جهان شده اند. فضل احمد امیری، یکی از باشنده های شهر کابل به توانا میگوید: “این کار سازمان ملل بسیار خوب است تا زمینه ای شود که مردم ما به راحتی بتوانند زندگی کنند و از جامعه جهانی نیز میخواهیم تا پول های منجمد شده افغانستان را آزاد سازند. همچنان جهان باید از رنجاندن مردم افغانستان دست بکشند و برای به رسمیت شناختن امارت اسلامی هر چه زودتر اقدام کنند.”
امارت اسلامی و شهروندان کشور در حالی از جهان میخواهد که در به رسمیت شناختن افغانستان به زودترین فرصت اقدام کنند که در حال حضار وضعیت اقتصادی کشور رو به وخامت است و در حال حاضر با بلند رفتن بهای دالر در برابر افغانی بحران اقتصادی کشور بیشتر از پیش افزایش یافته است.

خبرگزاری توانا فرشته جمالی

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button