افغانستانفرهنگ و هنرگزارش ها

تجلیل از شب یلدا

تجلیل از شب یلدا

شب یلدا یکی از کهن ترین سنت های مردم افغانستان به شمار می رود، این شب در برهه های تاریخی افغانستان با فراز و نشیب هایی همراه بوده است، با این وجود نیز، این سنت هنوز هم در میان مردم افغانستان پا برجا بوده و از آن همه ساله و در هر شرایطی تجلیل به عمل می آید. امسال نیز با وجود اینکه، امارت اسلامی در افغانستان به صورت مشخص بیان می کند که این شب، هیچ گونه جایگاه شرعی ندارد، با آن هم مردم افغانستان از این شب تجلیل می کنند.
عاکف مهاجر سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر: در یک تماس تیلفونی به خبرنگار خبرگزاری توانا می گوید؛ “شب یلدا از نگاه شریعت قدامت تاریخی ندارد”.
اما با این وجود، شب یلدا که در افغانستان مرسوم است به شب چله، طولانی ترین شب سال محسوب می شود، بیشتر مردم، به پیشواز از زمستان از این شب با خوشحالی تجلیل به عمل می آورند.
امید یک تن از میوه فروش های شهر کابل است، می گوید: که خانواده ها با وجود تمامی مشکلات اقتصادی شان از شب یلدا تجلیل به عمل می آورند. “مردم برای تجلیل از شب یلدا میوه هایی چون تربوز، انار و دگر میوه های زمستانی را خرید می کنند”.
سمیر جهش یک تن از شاعران شهر کابل می گوید: “از این شب همه ساله با برگزاری جشن ها و شب نشینی ها تجلیل به عمل می آمد، اما به علت مشکلات اقتصادی فقر وناداری برنامه هایی که سال های قبل برگزار می شد، امسال از آن برنامه ها خبری نیست”.
از مهم ترین رسم هایی که در این شب وجود دارد، میتوان، شعرخوانی، شب نشینی و فال حافظ را نام برد. یادبود از شب یلدا، نشان دهنده ی این است که مردم افغانستان با وجود تمامی مشکلات در این کشور، سنت ها و رسوم خود را فراموش نکرده اند.
منیژه اسدی

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button