افغانستاناقتصاد و توسعهخبرها

سرپرست وزارت صنعت و تجارت امارت اسلامی

سرپرست وزارت صنعت و تجارت امارت اسلامی افغانستان می‌گوید،که با گسترش و تسهیل بیشتر تجارت میان افغانستان و قزاقستان، دهلیز هوایی و نماینده گی برخی بانک‌های این کشور را در افغانستان،ایجاد می کنند.
به گزارش خبرگزاری توانا نورالدین عزیزی،سرپرست وزارت صنعت و تجارت این مطلب را امروز( شنبه، 4 جدی سال 1400 خورشیدی) در نشست خبری نمایشگاه محصولات صاداراتی افغانستان مطرح کرده است.
آقای عزیزی کشور قزاقستان را چهارمین منبع وارداتی افغانستان خوانده و گفته اند،که حکومت جدید خواهان روابط تجارتی بیشتر با قزاقستان شده است.
او گفت،که قزاقستان یکی از کشورهای است که افغانستان روابط تجارتی گسترده با آن دارد و کار روی یک اتاق مشترک تجارتی میان دو کشور ادامه دارد.
سرپرست وزارت صنعت و تجارت افزود که کشمش، سنگ‌های گران‌بها از جمله محصولات صادارتی افغانستان به قزاقستان است.
او گفت: «خواست ما از قزاقستان این است که محصول گمرکی بر کالاهای صادراتی افغانستان را کاهش دهد».
سلطانوف بخیث تورلیخواتویج، وزیر تجارت و همگرایی جمهوری قزاقیستان در این نشست گفت،که قزاقیستان طرفدار افغانستان آزاد و مستقل است تا به نفع مردم این کشور و منطقه تمام شود.
سلطانوف از کمک نیم تنی لوازم طبی قزاقستان به افغانستان خبر داده افزود،که کشورش وضعیت مردم افغانستان را درک می‌کند و به ادامه کمک‌های خود به مردم این کشور ادامه می‌دهد.
به گفته او قزاقستان صادر کننده آرد به افغانستان است و با تحولات اخیر سیاسی این کشور دست کم 27 درصد تجارت میان دو کشور کاهش یافته است.
این در حالی است،که افغانستان یکی از کشورهای وارد کننده در منطقه است و از قزاقیستان بیشتر آراد و گندم وارد می‌کند.
خبرگزاری توانا
محمد اسماعیل طاهری

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button