صحت

درمان سرما خوردگی در فصل زمستان

درمان سرما خوردگی در فصل زمستان

سرماخوردگی به نام های نازوفارنژیت، رینوفارنژیت و زکام حاد بیشتر شناخته می شود، این بیماری مربوط به دستگان تنفسی فوقانی است که عمدتن بینی را تحت تأثیر قرار می دهد.
سرماخوردگی معمولن با خستگی، عطسه و سردرد آغاز می شود و با علایمی چون سرفه، گلودرد، آبریزش بینی و تب ادامه می یابد، معمولن این بیماری هفت تا ده روز بعد برطرف می شود و برخی علایم ممکن است تا سه هفته به درازا بکشد.
عفونت دستگاه تنفسی فوقانی بر اساس قسمت های از بدن که بیشتر دچار عفونت می شوند، دسته بندی می گردد که سرماخوردگی عمدتن بینی، سینوس ها (سینوزیت)، گلو و همچنین یک یا هر دو چشم را با التهاب تحت تاثیر قرار میدهد.
تا کنون هیچ داروی برای این بیماری به وجود نیامده است و بیشتر برای بیماران داروهای تب‌بر مانند استامینوفن استفاده می شود.

علایم و انتقال

متداول ترین علایم سرما خوردگی، سرفه، آبریزش بینی، گرفتگی بینی و گلودردی است. علایم دیگر نیز مشمول درد عضلات، خستگی، سردرد و بی اشتهای، گلودرد و سرفه عنوان شده است.
سرفه های خشک ناشی از سرماخوردگی معلوملن خشک و پشت سر هم سهتند که نیمی از موارد را درد عضلانی در بدن تشکیل می دهد.
ویروس سرماخوردگی معلوملن به دو شکل منتقل می شود، استنشاق یا بلعیدن ذرات موجود در هوا که ویروس را در خود دارد و تماس با مخاط بینی با اشیای آلوده متداول ترین روش انتقال سرماخوردگی است. اگر چه تا کنون روی تماس دست با دست، دست با پوست یا دست بیشتر تأکید شده است تا ذرات هوا ولی این ویروس ها می توانند تا مدت زمانی طولانی چون 18 ساعت در محیط زنده بنمانند و ممنکن است از دست به چشم و بینی به محل عفونت منتقل شودند.

روش های درمان خانگی

هیچ دارویی سرماخوردگی را معالجه نمی کند، اما برخی درمان ها به کاهش علایم سرماخوردگی و کوتاهی مدت دوره سرماخوردگی کمک می کنند؛ بیشتر افراد تجارت شانرا شریک ساخته اند و می گویند که با حمام کردن صبح‌گاهی می شود که بهتر با این مریضی مقابله کرد.
آب گرم و بخار ایجاد شده در حمام از احتقان بینی جلوگیری می کند و سبب می شود که مخاط ها در بینی از بین برود و همچنین حمام کاملن گرم موجوب کاهش سردرد، کاهش درد مفاصل می شود.
خوردن یک صبحانه سالم در می تواند درمان فوری سرماخوردگی باشد؛ چون سیستم ایمنی ضعیف بدن می تواند بردن را دچار سرماخوردگی کند.
آب میوه سالم و نوشیدن مایعات سبب رقیق شدن و خروج راحت تر مخاطب می شود، نوشیدن یک گیلاس آب میوه و یا آب جوس می تواند مایعات بدن شما را بیشتر سازد.
خواب کافی داشته باشد؛ چون ذخیره انرژی بدن می تواند شما را راحت تر در مقابل باکتری ها محافظت کند.
گردآورنده: شکیب احمد نظری
منبع: منابع باز انترنتی

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button