افغانستانگزارش ها

اعتراضات فاریاب و بازداشت چند تن به اتهام استفاده¬جویی

همزمان با بازداشت مخدوم عالم ربانی یکی از فرماندهان برجسته¬ی طالبان ازبیک تبار که روز (چهارشنبه هفته گذشته ۲۲ جدی) در شهر مزارشریف مرکز ولایت بلخ، بازداشت شد، طالبان در ولایت فاریاب خیمه تحصن و اعتراض برپاکرده¬اند و خواهان رهایی این فرمانده ارشد امارت اسلامی که مسؤول نظامی زون شمال می¬شد، شده اند.
یک منبع که نمی¬خواهد نامش ذکر شود در گفتگو با خبرگزاری توانا می گوید: “بخاطر بازداشت مخدوم عالم تمام طالبان از همه اقشار و اقوام مختلف اعتراض کرده¬اند؛ ولی در میان¬شان بعضی افراد فایق (والی پیشین ولایت فاریاب) همراه شده و تظاهرات را به خشونت کشاندند.
منبع افزوده است که: “مخدوم عالم در اختطاف عبدالروف دست داشته؛ به همین دلیل بازداشت شده است” عبدالروف کودکی که در حکومت پیشین اختطاف شده و تا هنوز در بند است.
در همین حال انعام¬الله سمنگانی، معاون سخنگوی امارت اسلامی روز گذشته (۲۶ جدی) در گفتگو با خبرگذاری توانا می گوید:”مخدوم محمد عالم برای بازجویی در یک مورد از سوی ارگان¬های کشفی و عدلی به ولایت بلخ خواسته شده بود؛ آنها دو روز در ولایت بلخ بوده و سپس ایشان بخاطر ارایه معلومات بهتر و بیشتر به ولایت کابل خواسته شده و در حال حاضر این فرمانده طالبان در کابل تحت بازجویی نیروهای امارت اسلامی قرار دارد.”
آقای سمنگانی افزوده است؛ این یک مورد جزیی است، به باور معاون سخنگوی امارت اسلامی هر کسی در برابر عملکرد خود پاسخ گو است. او می گوید: ” هر کسی چی مسئول باشد و یا هم غیر مسئول در برابر عملکردش پاسخگو است، این یک اصل در نظام اسلامی می باشد، و اقدام در برابر افرادی که مورد سوءزن قرار می¬گیرد، برای تامین عدالت ضرورت جدی است، از این رو هیچ جای نگرانی نیست”. معاون سخنگوی امارت می افزاید که: “نسبت دادن این قضیه به مسائل قومی کاملا نادرست است و هر کسی در برابر چنین مواردی مداخله کند در واقع در توطئه¬ی بزرگ دخالت دارد و او دشمن میهن و اسلام است و بدن تردید چنین افرادی به زودترین فرصت ناکام می شوند”.
عفیفه قیومی

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button