افغانستانصحتگزارش ها

آلودگی هوا، مرگ خاموش

هم‌زمان با فرا رسیدن فصل زمستان آلودگی هوا در اکثری شهر های افغانستان به شدت افزایش می‌یابد و ده‌ها تن در اثر آن دچار بیماری‌های تنفسی شده و روانه شفاخانه می‌شوند. معضله که هرسال تکرار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری توانا، مزارشريف یکی از شهر های بزرگ در افغانستان است و با فرا رسیدن زمستان آلودگی هوا یکی از معضله های بزرگ در این شهر، برای شهروندان است. استفاده از مواد سوختی مثل زغال سنگ، رابر و پلاستیک در گرم کردن خانه‌ها، حمام‌ها و بلاک‌های رهایشی عامل اصلی آلوده هوا در این شهر خوانده می‌شود.

محمد محمدی يکی از شهروندان مزارشريف می‌گوید: صبح وقت که از خانه طرف کار می روم، در حدی که هوا آلوده‌ است که نمی‌شود تا ۵۰۰ متری خود را دید، “گلو و بینی‌ام به شدت می‌سوزد”.
آقای محمدی افزود فضای هوا در مزارشریف برای هیچ‌کس مصوون نیست، فضای پاک برای همه فقط چهار دیواری خانه‌ها شده است او می‌گوید: پیش از این برای گرفتن هوای تازه به بیرون می‌رفتیم و حالا برای گرفتن هوای تازه باید به خانه برویم چون تنها جایی که نسبتاً از شر دود در امان هستیم چهار دیواری خانه است.

محمد دلبر کریمی، یکی از داکتران شهرمزارشریف است او در صحبت با خبرگزاری توانا گفت: آلودگی هوا باعث امراض گوناگون در میان شهروندان می‌شود که از عمده‌ترین آن نفس‌تنگی، ریزش و تخریب شدن شش‌ها می‌باشد.

آقای کریمی افزود که دولت باید برای جلوگیری از افزایش آلودگی هوا برنامه‌های آگاهی دهی را برای مردم فراهم کند تا تمام مردم افغانستان از پیامدهای مخرب آلودگی هوا آگاه شوند.

ضیاء الحق عطایی مدیر عمومی سرسبزی در شاروالی مزارشریف در صحبت با خبرگزاری توانا گفت: تمام بلند منزل‌ها و حمام‌هایی که در شهر مزارشريف از زغال سنگ استفاده می‌کنند ملبس به سیستم فلترینک شده است.
آقای عطای می‌گوید حمام ها و رستورانت های که از قانون پیروی نکنند مهر لاک خواهند شد. “نظارت از حمام ها و رستورانت همه روزه به طور منظم جریان دارد”.
وی بلند بودن بهای گاز مایع را یکی از عوامل آلوده کننده هوا عنوان کرده است.
با وجود نصب سیستم فیلترینگ در حمام های مزارشریف هنوز از آلودگی هوا کاسته نشده است.

محمد صادق رضائی

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button