افغانستانگزارش ها

گفت‌وگو درباره‌ی افغانستان یکی از محورهای بحث بایدن و آل ثانی در دیدارشان در کاخ سفید.

جو بایدن رئیس جمهور امریکا و آل ثانی امیر قطر در مورد وضعیت افغانستان گفتگو کردند.
کاخ سفید با پخش خبرنامه‌ای، گفته است که بایدن و آل ثانی در دیدارشان که روز گذشته (دوشنبه، ۱۱ دلو) انجام شد، بر ارتقای امنیت و رفاه در خلیج فارس و خاورمیانه، حمایت از مردم افغانستان و تقویت همکاری‌های تجاری و سرمایه‌گذاری تأکید کرده‌اند.
هم‌زمان با سقوط دولت پیشین افغانستان، آمریکا و قطر از همکاران نزدیک بودند، که در تخلیه‌ هزاران شهروند افغانستانی نقش داشته‌اند.
آقای بایدن در دیدارشان روابط آمریکا با قطر را مستحکم و ستودنی خوانده است.
بایدن تاکید کرده است که: “روابط ما در بسیاری از مسائل، اساسی بوده است، چرا که شما به ما در خارج کردن هزاران تن از افغانستان و در بسیاری از پرونده‌های حیاتی کمک کردید و ما مسائل بسیاری داریم که آن را بررسی کنیم”.
این گفت‌وگوها در زمانی انجام می‌شود که ایالات متحده چگونگی برخورد با حکومت امارت اسلامی افغانستان را پس از خروج نیروهای خود از این کشور در ماه اگست گذشته را بررسی می‌کند. 

قطر یکی از همکاران نزدیک با ایالات متحده امریکا در تخلیه هزاران شهروند افغانستانی بوده است، که در ابتدا ۶۰ هزار پناهجوی افغانستانی را که به دنبال مهاجرت به ایالات متحده بودند، در خود جای داده بود.
امریکا پس از 15 اگیست و به قدرت‌رسیدن امارت اسلامی، سفارت خود را از کابل به دوحه انتقال داد، و قطر را حافظ منافع خود در افغانستان اعلام کرد.

محمد صادق رضائی

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button