افغانستانگزارش ها

گرامیداشت از مقام علمی، دینی و فقهی آیت الله گلپایگانی

برخی از آگاهان و عالمان دینی به این باورند، که صافی گلپایگانی توجه خاصی نسبت به مسائل افغانستان داشته و مهاجرین افغانستانی مورد عنایت ویژه‌ی این مرجع تقلید بوده؛ همچنان این آگاهان می گویند، که نقش صافی گلپایگانی در رهنمایی جامعه اسلامی به ویژه اهل تشیع با ارزشی محسوب می شود.
به گزارش خبرگزاری توانا: دیروز یکشنبه (۱۷ دلو سال ۱۴۰۰ خورشیدی) محفلی تحت عنوان تجلیل و گرامی داشت، از مقام شامخ دینی، علمی و فقهی آیت‌الله صافی گلپایگانی از سوی شورای علمای شیعیان افغانستان و شورای مدیریت حوزه‌های علمیه کابل و هزاره‌جات با حضور رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، علما، شخصیت‌های فرهنگی، سیاسی و اقشار مختلف مردم در غرب کابل برگزار گردید.
در آغاز محفل آیت‌الله مبشر عضو شورای مدیریت حوزه‌های علمیه کابل اشاره به مجاهدت‌های علمی حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی گفت: “نقش این مرجع عالیقدر در رهنمائی جامعه اسلامی به ویژه اهل تشیع، نقش با ارزشی است”.
در ادامه عبدالله افضلی، رئیس کمیسیون حوزات عملیه گفت: “در آستانه ۲۲ دلو سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران قرار داریم، انقلابی که به تعبیر امام خمینی(ره) انفجار نور بود، و این انقلاب معادلات سیاسی جهان را به هم ریخت”.
رئیس کمیسیون حوزات علمیه گفت: “از شیخ مفید تا امام خمینی(ره)، امام خامنه ای و تا حضرت صافی گلپایگانی همه شان با پذیرش زندان، شکنجه و سختی‌های فراوان علوم محمدی را برای ما رساندند و در مسیر پاسداری از دین، کوتاه نیامدند و صافی گلپایگانی یکی از این رنج دیدگان است که ۱۰۳ سال عمرشان را در این مسیر سپری کردند”.
در همین حال سید حسین عالمی بلخی، رئیس دارالنشاء و سخنگوی شورای علمای شیعه افغانستان گفت که: “در ۲۳ سالگی صافی گلپایگانی رهسپار قم شد، و در آنجا از محضر عالمان بزرگی همچو بروجردی، خوانساری، گلپایگانی و دیگر علمای گرانقدر بهره جست”.
این عضو شورای علمای شیعه افغانستان افزود: “با آغاز نهصت انقلاب اسلامی در ایران از جمله اولین کسانی که به این نهضت تحت امر امام خمینی(ره) پیوست صافی گلپایگانی بود، که بعدها از یاران نزدیک امام شد”.
وی با بیان این که، صافی گلپایگانی توجه خاصی به افغانستان داشت گفت: “به طلبه‌های افغانستانی مهر ویژه داشت، و مهاجرین افغانستانی مورد عنایت آن حضرت بود، در حوادث افغانستان با صادر کردن بیانیه‌ها و رهنمائی‌ها واکنش نشان می‌داد و قضایای کشور ما را پی‌گیری می‌کرد”.
در ادامه با اشاره به مسائل جاری کشور افزود: “دولت امارت اسلامی انحصارگرایی را رها کنند و حکومت همه شمول تشکیل بدهند، همین فشارهای سیاسی باعث شده، که میلیون‌ها نفر از شهروندان ما دست به مهاجرت بزنند، ادامه این وضعیت برای مردم ما قابل تحمل نیست”.
عالمی بلخی همچنین بیان کرد: “کسانی که در صدد جنگ با امارت هستند، برایش می گویم، که مردم بیچاره و فقیر ما به سختی نفس می کشند، دیگر تحمل جنگ را ندارند، از شعارهای جنگ پرهیز کنید، به جای آن بیاید، شرایط صلح و همگرایی را رقم بزنیم”.
وی در اخیر سخنان خود گفت: “ما از جمهوری اسلامی ایران که بیش از چهل سال است، میزبان مهاجرین ما هستند، تشکر میکنیم، اما در این روزها برخورد‌های خوبی با مهاجرین صورت نمی‌گیرد و آنها اخراج می شوند، انتظار ما از جمهوری اسلامی ایران این است، که مهاجرین را پناه بدهند”.
قابل یادآوری است، که آیت‌الله صافی گلپایگانی متولد (۳۰ دلو ۱۲۹۷ ) در شهرستان گلپایگان ایران است، این مرجع عالیقدر جهان تشیع در تاریخ ( ۱۲ دلو ۱۴۰۰) در قم دار فانی را وداع گفتند.

سید احمد راشد کاشفی

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنان بخوانید
Close
Back to top button