افغانستانگزارش ها

پانزده تیم سیار صحی و تغذیه ازسوی موسسه رفاه و بشر دوستانه، در کابل آغاز به فعالیت کرد

مسئولان موسسه رفاه و بشر دوستانه در هماهنگی با ریاست صحت عامه ولایت کابل و حمایت مالی یونیسف 15 تیم صحی سیار را به منظور ارایه خدمات صحی و تغذیه در مناطق دوردست کابل فعال کردند.
به گزارش خبرگزاری توانا؛ این تیم‌ها امروز سه شنبه(19 دلو سال 1400 خورشیدی) فعالیت خویش را در بخش‌های ارائه خدمات صحی و تغذیه در ولسوالی‌های دورست و صعب العبور ولایت کابل رسمآ آغاز نمودند.
داکتر احمد جاوید الکوزی مسئول این موسسه هنگام آغاز به فعالیت تیم‌های سیار صحی و تغذیه گفت: “این تیم‌ها به حمایت مالی صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد(یونیسف) توسط موسسه رفاه و بشر دوستانه(OWH) در هماهنگی نزدیک با ریاست صحت عامه ولایت کابل ایجاد گردیده است”.
داکتر الکوزی گفت: “هر تیم دارای 6 کارمند صحی می‌باشد، که به هدف دسترسی مردم روستانشین و افرادی‌که به خدمات صحی دسترسی اندک دارند، آغاز به فعالیت کرده است”.
او افزود: “یکی از اهداف اصلی این تیم‌ها کاهش سوء تغذیه اطفال و همچنان کاهش مرگ و میر زنان در سن بارداری برای مردم در ولسوالی‌ها و روستا‌های ولایت کابل می‌باشد”.
داکتر الکوزی گفت: ” ما بر علاوه 15 تیم سیار صحی و تغذیه در ولایت کابل 5 تیم سیار صحی و تغذیه در ولایت لغمان و 2 تیم دیگر را در ولایت ارزگان داریم که فعالیت دارند”.
در همین حال داکتر مولوی عبدالقدوس بریالی رئیس صحت عامه ولایت کابل گفت: “ما امیدواریم که تیم‌های سیار صحی موسسه رفاه و بشر دوستانه صادقانه برای باشندگان دور دست ولایت کابل خدمات صحی را ارائه کنند”.
داکتر بریالی گفت: ” تیم نظارتی ریاست صحت عامه ولایت کابل از تیم‌های سیار صحی ایجاد شده و همچنان عرضه خدمات صحی در شفاخانه‌های دولتی نظارت قوی دارند”.
وی با بیان اینکه عرضه خدمات صحی در شفاخانه‌های دولتی رضایت‌بخش نیست گفت: “تشخیص در شفاخانه‌ها صورت نمی‌گیرد، داکتران به اساس گفته‌های مریض نسخه می‌دهند و از سوی هم رفتار مناسب با مریضان ندارد”.
داکتر بریالی بر عرضه خدمات صحی بهتر تاکید کرده، از داکتران شفاخانه‌ها خواست که با حوصله در تشخیص مریضان کوشا باشند و با مریضان رفتار مسلکی طبی داشته باشند.
گفتنی است که موسسه رفاه و بشر دوستانه یک سازمان غیر دولتی مستقل است، که چهار سال قبل تاسیس گردیده و تا حال در عرصه‌های صحت، تحقیقات صحی در ولایات مختلف کشور فعالیت‌های چشم‌گیر داشته اند.
سید احمد راشد کاشفی

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button