جهانگزارش ها

ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت

جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده امریکا و ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی درباره‌ی تحولات منطقه‌‌ی و توافق اوپک پلاس، «دو مجمع برای کشورهای صادرکننده نفت» گفت‌وگوی تلفنی کرده‌اند.

این رهبران در مورد حفظ عملیات جهانی انرژی، پس از تصمیم «اوپک پلاس» برای افزایش تولید نفت در ماه مارچ، با تقاضای جهانی بالاتر نیز بحث کرده‌اند.

به گزارش رسانه‌های عربی، ملک سلمان بر اهمیت حفظ تعادل و ثبات در بازارهای نفت، نقش توافق تاریخی اوپک پلاس در این زمینه و اهمیت حفظ این توافق تأکید کرده است.

بایدن و سلمان حمایت شان را از امنیت یکدیگر در قبال حمله‌های مداوم «شورشیان حوثی تحت حمایت ایران در یمن و در جنوب عربستان سعودی» اعلام کردند.

کاخ سفید نیز اعلام کرده که رییس‌جمهور بایدن با تضمین به عربستان سعودی تعهد کرده که ایران هرگز نمی‌تواند به سلاح هسته‌ای دست یابد.

کاخ سفید هم‌چنان افزوده که بایدن پادشاه عربستان را در جریان مذاکرات چندجانبه برای ایجاد مجدد محدودیت‌ها در برنامه‌ی هسته‌ای ایران قرار خواهد داد.

این دو رهبر درباره مسائل مربوط به منطقه‌ خاورمیانه و اروپا نیز گفت‌و‌گو کرده و توافق کرده‌اند که تیم‌های‌شان در هفته‌ها و ماه‌های آینده از نزدیک با یکدیگر هماهنگ باشند.

دور نهم مذاکرات احیای برجام در حال حاضر در وین جریان دارد و برخی ناظران بر این باور‌اند که توافق بین تهران و واشنگتن نزدیک است. هم‌زمان ایران آزمایش موشک‌های بالستیک را ادامه داده و حمله‌های حوثی‌ها به خاک عربستان سعودی و امارات متحده عربی نیز دوام دارد.

با این حال عربستان بعد از خروج رییس جمهوری سابق امریکا از برجام، از این اقدام حمایت کرده بود.

ریاض و تهران در سال‌های اخیر درگیر جنگ نیابتی از جمله در یمن هستند. دو کشور از طرفین متخاصم در یمن حمایت می‌کنند.

دولت ایران از سوی کشورهای غربی به گونه‌ی مکرر متهم به تلاش برای تولید تسلیحات و هسته‌ای می‌شود.

اما تهران همیشه این اتهام را رد می‌کند. هم‌چنین سید علی خامنه‌ای رهبر مذهبی این کشور تولید سلاح‌های کشتار جمعی را حرام شرعی دانسته‌است.

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button