افغانستانگزارش ها

وزیر مهاجرین و عودت کنندگان طی یک سفر وارد غور شد

وزیر مهاجرین و عودت کنندگان امارت اسلامی، صبح امروز طی یک سفر وارد ولایت غور شد، که با استقبال مسئولان امارت اسلامی، علما دین، و شماری از مردم این ولایت قرار گرفت و در برنامه‌یی که به همین مناسبت از طرف مسئولین ولایتی، برگزار گردیده بود، اشتراک نمودند.

برنامه با تلاوت آیات کلام الله مجید آغاز، و سپس مفتی مولوی عبدالهادی امین؛ رئیس استخبارات غور، به وزیر مهاجرین و هیأت همراه‌شان خوش آمدید عرض کرده گفت: “در چنین اوضاعی جویای حال ملت شدن، از سوی مقام‌ها، قابل قدر است”.

رئیس استخبارات غور در ضمن گفت: “که یگانه عامل مهاجرت در این ولایت، چالش‌های اقتصادی است”.
وی اظافه نمود: “عدم مواصلات معیاری، کوهستانی بودن، زمستان‌های طویل المدت و سرمای شدید از عمده ترین مشکلات مردم این ولایت می‌باشد، و بیش از هفت هزار مهاجر از ولسوالی‌ها به مرکز این ولایت بسر می برند، و وضعیت اقتصادی‌شأن وخیم است”.

به گفته مولوی عبدالهادی، بیست تا سی هزار غوری، در هرات، یک هزار الی دو هزار در قندهار و به همین ترتیب شمار زیادی از مردم غور به ولایت‌های سرپل، فاریاب، هلمند و ولایت های دیگر و همچنان خارج از مرزها مهاجر‌اند.

وی با تذکر اینکه: “مهاجرین در مرکز این ولایت، در فقر شدید بسر می برند، که حتی نیازمند تامین مواد اولیه می باشند، و از مسئولان وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان خواست، تا به مشکلات این قشر رسیدگی شود”.

در همین حال شیخ محمود ذاکر که این هیأت را همراهی می کرد، فتح امارت اسلامی را به مردم غور تبریک گفته و از مردم خواست تا این نعمت الهی را شکر گزار باشند.
وی گفت: “همان طوری که در مبارزه میدانی در مقابل اشغال گران پیروز شدیم، در برابر بحران و تحریم‌های اقتصادی نیز قد علم خواهیم کرد”.

به همین ترتیب الحاج خلیل الرحمن حقانی وزیر مهاجرت و عودت کنندگان امارت اسلامی، در این مراسم سخنرانی کرد.
وزیر مهاجرین و عودت کنندگان، فتح و پیروزی امارت اسلامی را نتیجه جهاد مردم افغانستان خوانده و مردم را به وحدت و همبستگی فرا‌خواند.
وزیر مهاجرین گفت: “که همه افغان‌ها مسلمان هستیم و پس باید از تفرقه دوری کرده و یک مشت واحد در برابر اشغالگران و ظالمان باشیم”.

وی اضافه کرد: “که مسئولان امارت اسلامی بدون وقفه در زمان رسمی و غیر رسمی در خدمت ملت خویش می باشند، و تطبیق شرعیت اسلامی از آرمان‌های ماست”.
وزیر مهاجرین و عودت کنندگان در ارتباط به مساعدت‌ها برای مهاجرین گفت: “که توزیع کمک‌ها برای مهاجرین روی دست است، و از سوی مسئولان محلی به شکل شفاف برای مهاجرین توزیع خواهد شد”.
او در آخر اظافه نمود که: “امکانات ریاست‌های مهاجرین ولایات را بر آورده، و زمینه عودت مهاجرین داخلی و خارجی را مساعد خواهند کرد”.

گفتنی است که حاجی خلیل الرحمن حقانی نخستین وزیر نظام امارت اسلامی است، که پس از تسلط این نظام بر افغانستان، به ولایت غور سفر نموده است.
محمد عظیم همراز

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button