افغانستانجهانگزارش ها

گاردین: روابط میان اسلام‌آباد و طالبان تیره شده‌ است

روزنامه‌ی گاردین چاپ کشور بریتانیا مقاله‌ای را در مورد روابط حکومت امارت اسلامی طالبان با پاکستان نشر کرده‌است.

در این مقاله آمده است که روابط میان اسلام‌آباد و امارت اسلامی به دلیل افزایش حمله‌ها در امتداد خط دیورند که به دوران راج بریتانیا بر می‌گردد، تیره شده‌ است.

این در حالی‌ست که پنج سرباز پاکستانی در حمله روز یک‌شنبه در کرم اجنسی کشته شدند و تحریک طالبان پاکستان مسوولیت این حمله را بر عهده گرفت.

گاردین به نقل از شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه‌ی پاکستان نوشته است که اسلام‌آباد به رهبری امارت اسلامی طالبان در افغانستان گفته که تحریک طالبان پاکستان یک آزمایش برای طالبان افغان است تا دیده شود که آیا آنان می‌توانند تُندروان را کنترول کنند، یا خیر؟
روزنامه‌ی گاردین در ادامه هم‌چنان از زبان شاه محمود قریشی نوشته است که اگر حکومت طالبان به نگرانی‌های پاکستان رسیده‌گی نکند، چه کسی به وعده‌های آنان در مورد قطع روابط با شبکه‌ی القاعده و سایر گروه‌های تُندرو باور خواهد کرد؟
گاردین نگاشته است که حکومت پیشین افغانستان با پاکستان در مورد خط دیورند درگیر بود؛ اما زمانی‌که طالبان سال گذشته دوباره بر افغانستان مسلط شدند، حزب‌های سیاسی اسلامی به‌شمول تحریک انصاف، حزب صدراعظم پاکستان و افسران متقاعد آن کشور ابراز خوشحالی کردند.

در مقاله گاردین بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان فرصتی برای پاکستان برای کسب نفوذ مجدد در افغانستان و دست‌یابی به پیروزی استراتژیک توصیف شده؛ اما نویسنده‌ی مقاله معتقد است که خط دیورند یک مسئله‌ی بسیار حساس برای برخی از افغانان است و طالبان نه‌ تنها از کشیدن سیم خاردار در امتداد آن؛ بل‌که از رفت‌وآمد مردم از طریق آن نیز سود می‌برند.

با این حال، پس از آن‌که امارت اسلامی طالبان قدرت را در افغانستان به‌دست گرفتند، حمله‌های مرگ‌باری به‌ویژه در چند روز پسین به ارتش پاکستان شدت گرفته است.

به گفته‌ی بلوچ‌های جدایی‌طلب در این حمله‌ها به نیروهای پاکستانی تلفات سنگینی وارد شده است.

پاکستان اما حضور تروریستان در خاک افغانستان را شدیدأ محکوم کرده است.

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button