افغانستانگزارش ها

آمریکا سفارت خود را از پایتخت اوکراین بیرون می‌کند

ایالات متحده امروز ۱۴ فبروری (۲۵ دلو) گفت که سفارت این کشور را از کیف،‌ پایتخت اوکراین، به شهر غربی لفیف انتقال می‌دهد.

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ آمریکا دلیل این اقدام را تسریع قابل توجه استقرار نیروهای روسی در امتداد مرز‌های اوکراین عنوان کرد.

وزیر خارجهٔ آمریکا همچنان گفت که سفارت ایالات متحده با حکومت اوکراین در تعامل باقی خواهد بود، اما گفت: “قویاً از شهروندان باقی ماندهٔ آمریکا در اوکراین می‌خواهیم تا فوراً این کشور را ترک کنند”.

او افزود که مصوونیت و امنیت شهروندان آمریکا در سراسر جهان از اولویت‌های کاری او بوده و به همین دلیل وضعیت امنیتی را همواره بررسی می‌کند و کارمندان امریکایی با در نظر داشت وضعیت دوباره به کیف برخواهند گشت.

با آنهم، آقای بلینکن افزود که تلاش‌های شدید دپلوماتیک برای کاهش شدت بحران اوکراین جریان دارد و اگر روسیه با حسن نیت مسیر تعامل را انتخاب کند،‌ گزینهٔ دپلوماسی موجود است.

این در حالی است که سرگی لاوروف، وزیر خارجۀ روسیه به ولادیمیر پوتین، رییس جمهور آن کشور نیز گفته است که فرصت رسیدن به توافق با غرب در مورد پیشنهادات امنیتی مسکو وجود دارد.

این در حالی است که سرگی لاوروف، وزیر خارجۀ روسیه به ولادیمیر پوتین، رییس جمهور آن کشور نیز گفته است که فرصت رسیدن به توافق با غرب در مورد پیشنهادات امنیتی مسکو وجود دارد.

انتونی بلینکن با نشر اعلامیه‌ای اضافه کرده است که تعهد ایالات متحده به تمامیت ارضی و حاکمیت اوکراین خلل‌ناپذیر است.

مسکو بیش ۱۰۰ هزار نیروی نظامی خود را در مرز اوکراین و ۲۰ هزار نیروی خود را در بلاروس مستقر کرده است؛ اقدامی که غرب می‌گوید ممکن برای حمله بر اوکراین روی دست گرفته شده باشد. اما روسیه گفته است که هیچ طرحی برای حمله بر اوکراین را ندارد.

روسیه منحیث بخشی از پیشنهادات امنیتی خویش، از کشور های غربی خواسته است تا اوکراین را به عضویت پیمان اتلانتیک شمالی یا ناتو نپذیرند و حضور نظامی خود را در اروپای مرکزی و شرقی کاهش دهند، خواست هایی که تا حال از سوی غرب رد شده است.

خبرگزاری توانا شُمیسا یعقوبی

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button