افغانستانگزارش ها

شورای سراسری صرافان افغانستان: امریکا دارایی های مردم افغانستان را «دزدی» می‌کند.

شورای سراسری صرافان و خدمات پولی افغانستان، در واکنش به اقدام اخیر رئیس جمهور امریکا مبنی بر اختصاص دادن ۳.۵ میلیارد دالر از ذخایر ارزی افغانستان به قربانیان یازدهم سپتامبر، با راه اندازی حرکت اعتراضی و با برگزاری تضاهراتی در کابل، این تصمیم بایدن را«ظالمانه» و «دزدی» دارایی‌های مردم افغانستان توصیف نمود.
به گزارش خبرگزاری توانا؛ قاضی میرافغان صافی، رئیس عمومی شورای سراسری صرافان و خدمات پولی افغانستان امروز( سه‌شنبه، 26 دلو سال 1400 خورشیدی) در این حرکت اعتراضی هشدار داد، که اگر ذخایر ارزی افغانستان به عنوان غرامت و کمک‌های بشردوستانه از سوی امریکا مصرف شود، تمامی بانک‌های خصوصی سقوط و بحران بشری در افغانستان گسترش می یابد.
جو بایدن، رئیس جمهور امریکا در این اواخر در یک فرمان اجرایی از 7 میلیارد دالر ذخایر ارزی افغانستان، 3.5 میلیارد آن را به قربانیان حملات یازدهم سپتامبر اختصاص داده است. طبق این فرمان 3.5 میلیارد دیگر از 7 میلیارد دالر به یک صندوق امانتی برای کمک بشردوستانه به افغانستان انتقال داده می‌شود.
رئیس شورای سراسری صرافان و خدمات پولی افغانستان گفت: “که پرداخت غرامت 3.5 میلیارد دالری از دارایی‌های کشور به قربانیان حادثه یازدهم سپتامبر توسط جو بایدن، ظلم در حق مردم افغانستان است”.
آقای صافی افزود: “که اگر بحث غرامت باشد، باید مردم افغانستان از امریکا غرامت بخواهد؛ زیرا در بیست سال جنگ امریکا در افغانستان دو یا سه هزار سر باز خارجی کشته شدند، در حالی که در این جنگ دو تا سه صد هزار افغان کشته و 80 هزار روستا توسط نظامیان خارجی تخریب شده است.
او گفت پولی که جو بایدن به عنوان غرامت به قربانیان حادثه یازدهم سپتامبر اختصاص داده است، پول مردم افغانستان، صرافان و بانک‌های خصوصی کشور است.
رئیس شورای سراسر صرافان و خدمات پولی افغانستان از سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و کشورهای اسلامی خواست، که در برابر این اقدام رئیس جمهور امریکا ایستادگی کرده و نگذارند که پول فقیرترین کشور جهان حیف و میل شود.
او تاکید کرد: “که پول ذخایر ارزیی که امریکا از آن غرامت پرداخت می‌کند، حق حکومت افغانستان نه، بلکه حق ملت است و رئیس جمهور امریکا باید بدون قیدوشرط این پول را آزاد و به مردم افغانستان برگرداند”.
یونیس مومند، رئیس عمومی اتاق‌ تجارت‌ و سرمایه‌گذاری افغانستان نیز گفت: ” این پول حق قانونی مردم است و مردم افغانستان اختیار آن را دارد، هیچ کس دیگر حق استفاده از آن را ندارد”.
مومند افزود: “این تصمیم جو بایدن که از دارایی‌های مردم و ذخایر ارزی افغانستان به قربانیان یازدهم سپتامبر غرامت پراخت می‌کند، ظالمانه و غیر انسانی است”.
عبدالرحمان زیرک، معاون سخنگوی سرای شهزاده نیز می‌گوید: “که فرمان جو بایدن ظالمانه است و بر اساس آن 3.5 میلیارد دالر از دارایی‌های بانک مرکزی به قربانیان حادثه یازدهم سپتامبر که هیچ ربطی به ملت افغانستان ندارد، توزیع می‌شود”.
با،این حال، شورای سراسری صرافان و خدمات پولی افغانستان قطعنامه‌ای پنچ ماده‌ای را صادر کرد، که در آن گفته شده است، که بانک جهانی صلاحیت انتقال پول را بر اساس فرمان رئیس جمهور امریکا به هیچ مرجعی ندارد.
در این قطعنامه آمده است که، فرمان جو بایدن مبنی بر اختصاص دادن ذخایر ارزی افغانستان به عنوان غرامت، ناقض اصل حاکمیت پولی دولت‌ها، بی‌اعتباری بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول است.

سیداحمد راشد کاشفی 

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button