افغانستانگزارش ها

۸ ثور سالروز شکست ارتش سرخ شوروی در برابر جهاد مردم افغانستان

هشتم ثور برابر است، با سال‌روز پیروزی جهاد مردم افغانستان در برابر ارتش سرخ شوروی، در این روز مردم مجاهد افغانستان، پس از سال‌ها مبارزه، در برابر نیروهای اشغال‌گر شوروی سابق موفق شدند؛ این نیروها و حکومت دست نشانده آن‌ها را شکست دهند.
پس از کودتای کمونیستی در (۷ ثور سال ۱۳۵۷) زمینه‌ی تجاوز ارتش سرخ شوروی به افغانستان مساعد شد، و در (۸ جدی، سال ۱۳۵۸) شوروی سابق، با ارتشی تا دندان مسلح، وارد افغانستان شد؛ با این گمان که، افغانستان را تحت کنترول خود داشته، و راهی به سمت آب‌های گرم برای خویش باز نماید. بی‌خبر از آن که مردم افغانستان با اراده و عزم راسخ و با امید به خداوند در برابرشان ایستاده‌اند، تا مقاومت کنند؛ و دست اشغال و اشغال‌گران را از سرزمین‌شان کوتاه کنند. مقاومت مردم افغانستان که، از زمان کودتای کمونیستی آغاز گردیده بود، با حضور نیروهای اشغال‌گر شوروی افزایش یافت.
ارتش سرخ شوروی با تمام امکانات خود، وارد افغانستان شد، با این امید که این کشور را در مدت محدودی تحت سیطره گرفته و راهی آب‌های گرم شده و ورق جنگ سرد را به سود خویش برگرداند، اما ارتش سرخ نتوانست، جلوی مقاومت مردم را بگیرد؛ و این مقاومت روزبه‌روز گسترش پیدا می‌کرد.
سرانجام مردم مجاهد افغانستان در (۸ثور سال ۱۳۷۱ هجری خورشیدی) پس از ۹ سال مبارزه با اشغال‌گری توانستند، ارتش سرخ شوروی را با هم‌دلی، هم‌صدایی، امید به خداوند و همه با فریادهای الله‌اکبر شکست دادند.
شوروی پس از برجای گذاشتن ۱۳هزار کشته، ۳۵هزار مجروح، ۳۱۱تن مفقودالاثر و از دست دادن ۱۱۴ فروند هواپیما، و ۳۲۲ فروند هلیکوپتر جنگی مجبور شد، در (سال ۱۳۶۷) خاک افغانستان را با سرشکسته‌گی ترک کند.
بدنبال خروج ارتش شوروی حکومت دست‌نشانده آن( رژیم نجیب الله) تا (ثور ۱۳۷۱) مقاومت کرد؛ اما سرانجام سقوط کرد، و با سقوط حکومت نجیب الله،  حکومت مجاهدین به رهبری صبغت الله مجددی اعلام موجودیت کردند.
شمایل موسوی

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button