افغانستانمقاله

پیام هیات رهبری نهاد رسانه‌یی افغانستان در رابطه با روز جهانی مطبوعات

بسم تعالی
روز جهانی آزادی مطبوعات مبارک باد!
مطبوعات از ارکان مهم در جوامع برای پیشرفت و توسعه به شمار می‌رود؛ رسانه‌ها با قرار گرفتن میان مردم و دولت دست‌آوردهای کارگزاران دولتی را به مردم می‌رساند تا رضایت مردم، برای حمایت از دولت و منافع ملی کشور باشند، از جانب دیگر رسانه‌ها صدای مردم را به گوش منسوبین دولتی رسانده، تا این منسوبین از خواست‌ها و نیازهای مردم آگاه باشند و در عرصه رفع مشکلات مردم تلاش نمایند. با این حال دو دهه‌ی دموکراسی در افغانستان زمینه‌ی مساعد، برای رشد رسانه‌ها در افغانستان فراهم نموده بود، این فرصت‌ها با حمایت‌های مالی کشورهای کمک کننده به افغانستان؛ این کشور را در عرصه آزادی بیان و مطبوعات در منطقه به جایگاه قابل قبولی رسانده بود.
اما با توجه به سقوط نظام در افغانستان و به قدرت رسیدن دوباره ا.ا.ا در این کشور؛ رسانه‌ها در افغانستان را با چالش‌های زیادی روبرو ساخته است.
از جمله مشکلاتی که می‌توان در عرصه‌ی مطبوعات افغانستان نام برد:
رکود اقتصادی افغانستان و کمبود بودجه در این کشور باعت شده تا بسیاری از رسانه‌های افغانستان پس از سقوط نظام در این کشور سقوط کردند و از نشرات بازماندند؛ این در حالی است که، در دو دهه گذشته ده‌ها میلیارد دالر از حمایت‌های جامعه جهانی برای مطبوعات افغانستان حیف‌و‌میل شده است.
فرار بسیاری از خبرنگاران کارکشته از افغانستان: پس از سقوط نظام در افغانستان، بسیاری از خبرنگاران کشور، افغانستان را ترک کردند، که این مسئله باعث شده تا رسانه‌های کشور با کمبود نیروی کاری کارکشته روبرو شود.
وعده‌هائی که در طول حداقل هشت ماه عملی نشده است: با توجه به این مسئله که مقامات ا.ا.ا بارها بیان کرده‌اند که، هیچ مانعی بر سر راه رسانه‌ها و کار مطبوعات در چارچوب قوانین کشور وجود ندارد، اما با آن هم بسیاری از خبرنگاران خود‌سانسوری نموده و نمیتوانند به صورت آزادانه به کارهای خویش ادامه دهند، از طرفی هم حق دسترسی به اطلاعات که از مهم‌ترین مسائل در آزادی بیان به شمار می‌رود؛ با مشکلات و موانعی جدی وجود دارد، با این حال رفتار نادرست و آگاه نبودن بسیاری از منسوبین ا.ا.ا از چگونگی برخورد با خبرنگاران و مسئولین رسانه‌ها در افغانستان به چالشی مهم در عرصه مطبوعات افغانستان بدل شده است. در همین راستا بارها از جانب مسئولین امارت اسلامی وعده‌هایی داده‌اند که خیلی از این وعده‌ها تا امروز عملی نشده است.
بیکاری تعداد بی‌شماری از خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای در افغانستان: با سقوط نظام در افغانستان بسیاری از رسانه‌های کشور دیگر توان مالی گذشته را از دست دادند؛ بسیاری از این رسانه‌ها به صورت کلی مسدود شده و بسیاری دیگر نیز کارمندان خویش را تقلیل داده‌اند.
نهاد رسانه‌ای افغانستان از مسئولین ا.ا.ا به وزارت محترم اطلاعات و فرهنگ به صورت جدی می‌خواهد تا در عرصه مطبوعات کشور به زودترین فرصت تصمیمات جدی گرفته تا باشد، جامعه‌ی رسانه‌ای افغانستان دوباره احیاء شده و راه توسعه و پیشرفت گشوده شود.

هئیت رهبری نهاد رسانه‌ای افغانستان

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button