افغانستانگزارش ها

نشست ملی نهادهای ادبی و فرهنگی در کابل با اشتراک بیش از 320 تن از فرهنگیان و نویسنده گان از سر اسر افغانستان

 

 

به گزارش خبرگزاری توانا: امروز پنجشنبه ۵ ثور سال ۱۴۰۱ هجری خورشیدی نشست ملی نهاد های ادبی، فرهنگی از سوی نهاد (صدای مردم افغانستان) با اشتراک ده ها تن از فرهنگیان، نویسنده گان، ادبیان از ۳۴ ولایت افغانستان در کابل برگزار گردید.

معصومه جامی؛ از اعضای رهبری نهاد صدای مردم افغانستان که در این نشست سخنرانی می کرد گفت: “نهاد صدای مردم افغانستان از بدو تاسیس تا حال توانسته، که چندین برنامه ملی و بین المللی را با اشتراک دانشجویان، استادان، شاعران فرهنگیان برگزار کرده است”.

وی بیان داشت: “کشور ما مانند یک باغ است که پر از گل های رنگارنگ می باشد، و این باغچه پر از گل اقوام مختلف جامعه ما هستند، که با زبان های مختلف شعر می سراین”.

وی همچنین تصریح کرد: “انسان ها از دو گروه مرد و زن به وجود آمده است، ما نمی توانیم، که جامعه را یک طرفه کنیم”.

خانم جامی علاوه کرد: “هر گوشه از افغانستان را که نگاه کنیم سرشار از فرهنگ اصیل کشور ماست، و پیش خداوند (ج) هم هر کس که با تقوا تر باشد ارزش دارد، وی از دولت اسلامی طالبان خواست که توجه جدی به فرهنگ داشته باشد، و دولت باید در کنار فرهنگیان قرار گرفته کمک شان کند”.

وی دیگر خواست نهاد صدای مردم افغانستان از دولت را قوت بخشی به نقش و کارکرد های فرهنگیان دانست.

در ادامه این نشست مولوی سعید الدین سعید نماینده وزارت اطلاعات و فرهنگ گفت: “نزدیک ترین کس به خداوند ج کسی است،که تقوا داشته باشد تاجیک هزاره پشتون مهم نیست”.

در پیش دولت اسلامی طالبان تاجیک هزاره و این ها مهم نیست بلکه تمام اقوام در دولت وجود دارد، بدخشان، بامیان و قندهار همه مربوط افغانستان است.

والی کابل از قندهار است معین اطلاعات فرهنگ جلال آباد، از هلمند است و تمام مردم یکی است برای دولت اسلامی .

دولت اسلامی طالبان اگر احکام را جاری میکند، عزت مردم افغانستان را می خواهد و هر حکم دولت اول بالای رئیسان دولت اجرا میشود و بعد بالای مردم افغانستان است.

افغانستان تاریخ غنی و فرهنگ غنی دارد و کشور ما تاریخ دو هزار ساله دارد باید موزیم را برگزار کنیم،که تمام آثار گذشته گان در آنجا باشد.

مطبوعات تبلیغات بد میکند، که برای دولت اسلامی افغانستان فرهنگ و تاریخ ارزش ندارد؛اما این گونه نیست ما برای فرهنگ ارزش قائل هستیم.

سید احمد راشد کاشفی

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button