افغانستانگزارش ها

نمایشگاه کتاب، به مناسبت هفته کتابخوانی در پوهنتون کابل برگزار شد

خبرگزاری توانا: امروز یکشنبه (۱۵ جوزا، ۱۴۰۱) نمایشگاه کتاب در پوهنتون کابل به مناسبت هفته کتاب خوانی از سوی وزارت اطلاعات و فرهنگ به همکاری انتشارات بیهقی با حضورخیرالدین خیرخواه سر پرست وزارت اطلاعات و فرهنگ، ذبیح الله مجاهد، معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ، اسامه عزیز رییس پوهنتون کابل، احمد سعید رییس اتحادیه ناشران افغانستان، استادان پوهنتون کابل و محصلان پوهنتون کابل برگزار شد.

ذبیح الله مجاهد، معیین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ گفت که، همه ای کشور های پیشرفته دنیا که ما شاهد آن هستیم از راه مطالعه پیشرفت کرده و تنها راه پیشرفت کشورها از طریق مطالعه میسر می شود.

وی همچنان افزود که،  کشور عزیز ما افغانستان که یک کشور عقب مانده است و تنها راه بیرون رفت ازین حالت، پیشرفت در عرصه های عملی است که می توان از راه های مختلف همچون درس های دانشگاهی، درس های آنلاین و غیره استفاده کرد و محصلان پوهنتون برعلاوه درس های سمسترخود باید از مطالعه بیرونی در عرصه های مختلف استفاده کنند.

دکتور اسامه عزیز رییس پوهنتون کابل گفت: وسیله پیشرفت انسان مطالعه است و مسوولیت محصلان مطالعه در عرصه های مختلف است، وی مطالعه را همچون آکسیجن برای محصلان نسبت داد.

احمد سعید رییس اتحادیه ناشران افغانستان گفت: دراین نمایشگاه بیش از 35 ناشر با 15 صد عنوان کتاب حاوی یک صد هزار جلد برای محصلان عرضه شده است و این نمایشگاه به مدت یک هفته باز می باشد.

وی همچنان افزود: طی دوسال در اثر مریضی کووید نزده ناشران 90 فیصد به چالش های اقتصادی روبرو شده و تقریبا سی فیصد ناشران و کتاب فروشی ها بسته شده و ترک شغل داده است. وی همچنان، از وزارت اطلاعات و فرهنگ تقاضای صدور جوازنامه برای ناشران، همکاری در زمینه حق و دفاع از قانون کاپی رایت، عفو مالیه ویا اخذ مالیه صنفی و خواهان چاپ کتاب های مکتب در داخل افغانستان شد.

عبدالباسط نفیس، رییس انتشارات بیهقی بیان داشت که، ما خواهان چاپ قران کریم در داخل افغانستان با ترجمه های منطقه ای افغانستان هستیم و دولت سابق هیچ گونه توجه در بخش طبع قران کریم نداشت.

مسوول نمایشگاه کتاب در پوهنتون در یک مصاحبه با خبرگزاری توانا گفت که، این نمایشگاه از سوی وزارت اطلاعات و فرهنگ با همکاری جمع از ناشران در هفته اخیر ثور برگزار شده و حدود صد هزار جلد کتاب به نمایش گذاشته شده است.

 

مجتبی محمدی، محمد شریف رحیمی –  خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button