افغانستانجهانگزارش ها

افغانستان در میان کشور های که بیشترین تعداد مهاجرین و پناهنده گان را در جهان دارد.

یونال زلو رئیس کمیشنری سازمان ملل متحد در امور مهاجرین در برنامه تجلیل از روز پناهنده با بیان این که افغانستان در میان سه کشوری قرار دارد،که بیشترین تعداد مهاجر را دارا است افزود: برای بیش از پنج میلیون و سه صد هزار مهاجرین افغان مقیم ایران و پاکستان از طرف کمیشنری سازمان ملل متحد زمینه برگشت به کشور شان مساعد شده است.
به گزارش خبرگزاری توانا : امروز دوشنبه(30جوزای سال 1401 هجری خورشیدی) وزارت امور مهاجرین و عودت کننده گان ام/ارت اسلامی با هماهنگی کمیشنری عالی پناهندگان سازمان ملل متحد از روز جهانی پناهنده (مهاجر) با حضور مسُولان امارت اسلامی، سفرای کشور ها و مسُولان نهاد های بین المللی دخیل در عرصه مهاجرت تجلیل کردند.
در همین حال یونال زلو؛ رئیس کمیشنری سازمان ملل متحد در امور مهاجرین در افغانستان گفت: امروز یادآوری از آنانی است که از خانه های شان بیجا شده اند و به سازمان های جهانی یادآوری شود که به مهاجرین توجه بیشتر کنند.
وی با بیان این که جنگ و خشونت از دلایل مهاجرت در جهان است افزود: برای پنج میلیون و سه صد هزار مهاجرین افغان مقیم ایران و پاکستان از طرف کمیشنری سازمان ملل متحد زمینه برگشت به کشور شان مساعد شده است.
وی با اشاره بر این که افعانستان در میان سه کشوری قرار دارد که بیشترین تعداد مهاجر را دارا است گفت:
براساس معلومات ابتدای ما بیشتر از (۶) میلیون افعانستانی مهاجر اند، و این تنها مهاجرین نیستند بلکه به همین مقدار تعداد بیجاشد گان داخلی نیز در افغانستان موجود است.
رئیس کمیشنری سازمان ملل متحد در امور پناهندگان علاوه نمود: (۸۵) فیصد مردم افغانستان در سال (۲۰۲۲)به کمک های بشردوستانه نیاز دارند.
وی با بیان این که کمیشنری سازمان ملل متحد در امور پناهندگان با بیجا شده گان داخلی همکاری می کند گفت: قانون مهاجرت باید نافذ شود تا مشکلات فرا راه مهاجرین تا حدی حل گردد.
با این حال خلیل الرحمان حقانی؛ سرپرست وزارت مهاجرین و عودت کننده گان در این برنامه گفت: بعد از تجاوز شوروی در افغانستان موج مهاجرت شروع شده که با تجاوز آمریکا ادامه یافت.
وی همچنین بیان کرد: در همکاری با سازمان ملل متحد در ولایات و ولسوالی های کشور صنایع دستی، فارم های خانگی و …برای بیجا شدگان سرمایه گذاری شده است.
وزیر مهاجرین بیان نمود: در (۳۴) ولایت افغانستان طرح توزیع زمین برای مهاجرین روی دست گرفته شده است، اما در روند برگشت و انتقال مهاجرین با مشکلات روبرو هستیم.
از سوی هم محمد ارسلان خروتی؛ معین مالی و اداری وزارت امور مهاجرین و عوت کننده گان گفت: روند مهاجرت در سراسر جهان روز به روز در حال گسترش بوده که از سازمان های جهانی کمک می‌خواهیم که در این مورد نقش ایفا کند.
وی بیان کرد: با ورود شوروی در افعانستان روند مهاجرت و بیجا شده گان آغاز شده که بعد از آن نیز مهاجرت ادامه یافت.
وی با بیان این که (۷) میلیون افعانستانی بیجا شده داریم گفت: (۳) میلیون در پاکستان و (۳) میلیون دیگر در ایران همین حالا مهاجر هستند که این آمار در حال تغییر است.
معین وزارت مهاجرین با اشاره بر این که دولت های قبلی کار قابل قبولی در مورد مهاجرت نکرده اند افزود: ام/ارت اسلامی متعهد است،که در برگرداندن مهاجرین به کشور کوشش کند و شرایط را برای برگشت آنان مساعد سازد.
وی از کشور های جهان و سازمان های خیریه جهانی خواست که تا در مشکلات مهاجرین با امارت اسلامی همکاری کنند.
وی همچنین بیان نمود: از کشور های میزبان مهاجرین ما تشکری می‌ کنیم و از سازمان های جهانی نیز تقاضا داریم که به کمک های شان را برای مهاجرین ادامه بدهند.
وی با بیان این که (۷) هزار مهاجر افغانستانی به کشور برگشته اند افزود: به (۱) ميليون خانواده بی جاه شده کمک های خوراکی و غیر خوراکی توزیع شده است.
در همین حال بلال کریمی معاون سخنگوی امارت اسلامی گفت: امارت اسلامی از همه امکانات خود استفاده می‌ کند تا مشکلات مهاجرین بیرونی و بیجاشده گان داخلی را حل کند.
معاون سخنگوی ام/ارت اسلامی بیان داشت: از جامعه جهانی می‌خواهیم که برای برگشت مهاجرین به کشور در روشنی قانون بین الملل زمینه را مساعد کنند.
وی علاوه کرد: همه امور مربوط به مهاجرت باید با مشوره امارت اسلامی و سازمان های خیریه بین المللی انجام شود تا شفافیت برقرار باشد.
سید احمد راشد کاشفی و مجتبی محمدی

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button