افغانستاناقتصاد و توسعهگزارش ها

افزایش بهایی مواد اولیه در مزارشریف، عالمان دین: احتکار حرام است

باشنده‌گان شهر مزارشريف از افزایش قیمت های مواد اولیه شکایت دارند و می‌گویند با گسترش دامنه‌ی فقر و بیکاری، بهای مواد اولیه در بازارهای کشور، از جمله در مزارشریف، مرکز ولایت بلخ به‌گونه‌ی بی‌سابقه افزایش یافته است.
ساکنان در این شهر می‌گویند که افزایش بهای مواد غذایی و بیکاری، آنان را در تامین مواد اولیه با چالش مواجه کرده است. با این حال، آنان تاجران را به احتکار متهم می‌کنند.
غلام سخی قربانی مرد کهن سال که در گوشه‌ای از شهر مزارشریف مصروف بارکشی است، او از قصه های تلخ روز‌گارش می‌گوید. «با طلوع خورشید از خانه بیرون می‌شوم و در تاریکی غروب بر می‌گردم؛ اما بسیاری از روزها موفق نمی‌شود تا بهای یک کیلو روغن را کار کنم.»
او می‌گوید: «با تمام زحمتی که زیر آفتاب سوزان می‌کشم، در ختم روز نمی‌توانم با درآمد خود یک کیلو روغن بخرم. قیمتی زیاد شده، تاجران به حق مردم ظلم می‌کنند.»
غلام رضا چمران یکی از محصلین در یکی از خواب‌گاه های خصوصی در دانشگاه بلخ، که برای خرید روغن و مواد اولیه به بازار آمده است، نیز می‌گوید که تاجران مواد غذایی را ذخیره می‌کنند و زمانی که دل‌شان شد به بازار می‌کشند و به نرخ بلند به فروش می‌رساند.
او می‌گوید؛ خانواده‌ام مصرف دانشگاه من را به مشکل تامین می‌کنند و من روزانه در قبال درس، اگر کار پیدا شود، برای پیشبرد روزگار انجام میتم، اما متاسفانه که کار پیدا نمی‌شود‌.

در حال حاضر بهای یک بوری آرد و یک بشکه روغن ۱۰ لیتره در مزارشریف به ترتیب، دوهزار و ۸۰۰ صد افغانی و یک هزار و ۷۶۰ افغانی است. همین‌طور یک بوری برنج ۲۴ کیلویی دو هزار و ۸۰۰ افغانی به فروش می‌رسد.
با این همه شکایت ها؛ فروشندگان مواد غذایی در بلخ، علت بلند رفتن قیمت مواد اولیه در بازار های افعانستان را، بلندرفتن نرخ جهانی مواد اولیه به دلیل جنگ اوکراین، کاهش ارزش پول افغانی در برابر ارزهای خارجی و مشکلات در بخش صادرات و واردات می‌دانند.
محمد الله ملایی یکی از فروشندگان مواد خوراکی در بلخ می‌گوید: «تاجران نرخ را به دل خود بلند نمی‌کنند. نرخ جهانی تغییر کرده، مواد قیمت شده است.»
مولوی عنایت الله دورقی یکی از عالمان دین احتکار را خلاف ارزش‌های اسلامی می‌داند و  می‌گوید: «خداوند احتکار را حرام گفته است. تاجران باید ظلم بالای مردم بیچاره را خلاص کنند.»
اما مسئولان محلی در بلخ درباره‌ی نظارت جدی بر نرخ در بازار‌های شهر مزارشریف اطمینان می‌دهند.
بر اساس اطلاعات نهادهای امدادرسان در حال حاضر بیش از نیمی از جمعیت افغانستان با گرسنگی مواجه‌اند و نیاز به کمک بشردوستانه دارند.

عجازالحق ملیک / خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button