افغانستانگزارش ها

کمک‌های بشر دوستانه کشور چین برای زلزله زده گان به ریاست سره میاشت افغانستان تسلیم داده شد.

سفیر چین در کابل کمک‌های نقدی و غیر نقدی انجمن صلیب سرخ کشورش برای زلزله زده گان ولایات شرقی افغانستان را به رئیس سره میاشت افغانستان تسلیم کرد.
به گزارش خبرگزاری توانا؛ وانگ یو سفیر کشور چین امروز یکشنبه(12 سرطان سال 1401 هجری خورشیدی) کمک‌های نقدی و غیر نقدی انجمن صلیب سرخ کشورش برای آسیب دیده‌گان زمین ولایات پکتیکا و خوست را به مولوی مطیع الله خالص رئیس سره میاشت افغانستان تسلیم کرد.
آقای وانگ یو گفت:” ما امروز به ادامه کمک‌های مردم چین به مردم افغانستان 200 هزار دالر پول نقد و 18 قلم مواد غذایی و غیر غذایی انجمن صلیب سرخ کشور چین را به مسوولان سره میاشت افغانستان تسلیم کردیم تا به آسیب دیده‌گان زمین لرزه اخیر توزیع کنند”.
وی با بیان اینکه قلب مردم چین از زمین لرزه اخیر ولایات شرقی افغانستان به لرزه در آمده است گفت:” مردم چین و افغانستان در غم و شادی با هم شریک هستند در این حادثه هم چین از جمله اولین کشور‌های بودند،که در کنار مردم افغانستان استاده و کمک‌های اضطراری نجات را انجام داده اند”.
سفیر چین در کابل افزود: ما از زمان وقوع زمین لرزه 12 روز قبل در افغانستان تا هنوز 320تُن مواد غذایی و غیر غذایی با هزینه 7.5 میلیون دالر امریکایی به آسیب‌دیده‌گان زمین لرزه توزیع کردیم.
آقای وانگ یو از ادامه کمک‌های چین به افغانستان اطمینان داده گفت:” در چند روز آینده حدود 200 تُن مواد غذایی و غیر غذایی کمک‌های دیگر چین نیز به افغانستان می‌رسند”.
وی مشکلات اقتصادی موجود در افغانستان را ناشی از مداخله غیر مسوولانه امریکا در امور افغانستان خوانده گفت:” امریکا ذخایر ارزی مردمی را ( مردم افغانستان) مسدود کرده اند که پول برای خرید نان شب و روز خویش را ندارد، در حالیکه 43 میلیارد دالر برای اکراین هزینه می‌کند اما حاضر نیست که اندک پولی برای مردم افغانستان بدهند”.
در همین حال مولوی مطیع الله خالص رئیس سره میاشت با تسلیم شدن کمک‌های چین، از آن کشور تشکر کرده گفت: تا هنوز 8 هواپیما حامل کمک‌های غذایی و غیر غذایی کشور چین به هزینه بیش از7 میلیون دالر به آسیب‌دیده‌گان زمین لرزه ولایات شرقی رسیده است.
وی با بیان اینکه چین نقش بسیار بارز برای نجات آسیب‌دیده‌گان زمین لرزه اخیر ایفا کرده اند افزود: تا هنوز کمک‌های کشور‌های هند، پاکستان، ایران، امارات متحده عربی، عربستان سعودی و بنگلادیش به آسیب‌دیده‌گان زمین لرزه اخیر به افغانستان رسیده اند که ما از همه کشور‌های کمک کننده تشکر می‌کنیم.
رئیس سره میاشت گفت: در این غم بزرگ ملت افغانستان، اکثر ملت‌های جهان غم شریکی کرده و برای آسیب دیده‌گان کمک و تعهد کمک را نموده‌اند.
گفتنی است،که 12 روز قبل زمین لرزه به مقیاس 6.1 درجه بیشتر بخش‌های از افغانستان و پاکستان را تکان داده،که مرکز آن در ولایت خوست افغانستان گفته شده بود.
در نتیجه این زمین لرزه یک هزار 16 تن شهید، 3 هزار و 6 تن زخمی و 17 هزار و 816 خانه مسکونی باشنده‌گان ولایات پکتیکا و خوست تخریب و قسمآ ویران شده اند.
رهبر امارت اسلامی از جامعه جهانی، نهاد‌های امداد رسان و تمامی سازمان‌های بشردوستانه خواسته اند،که در این فاجعه بزرگ به مردم افغانستان کمک کرده و از هیچ تلاش برای دست‌گیری آسیب دیده‌گان دریغ نکنند.

سید احمد راشد کاشفی

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button