افغانستانگزارش ها

نهاد رسانه یی افغانستان از ام/ارت اسلامی خواهان برطرف کردن موانع فرا راه خبرنگاران در امر پوشش خبری شد.

نهاد رسانه ایی افغانستان که یکی از نهاد های حامی خبرنگاران در افغانستان به شمار می رود. در اعلامیه ای خواهان رفع محدودیت ها فرا راه خبرنگاران از سوی مسوولین ام/ارت اسلامی افغانستان شده است.

در متن این اعلامیه آمده است ” با اینکه مقامات ا.ا.ا افغانستان بارها و به صراحت بیان داشته‌اند، که رسانه‌ها و خبرنگاران در کشور آزادی عمل دارند، تا جایی که منافع ملی و کشوری را زیر سوال نبرند؛ با آن هم در این اواخر بارها شاهد آن بوده‌ایم که، نیروهای امارت اسلامی مانع کار خبرنگاران و رسانه‌ها می‌شوند.

با اینکه در این اواخر از جانب ارگان‌های مرتبط اطلاعیه‌ی خبری، مبنی بر حضور رسانه‌ها و خبرنگاران، برای پوشش وقایع حکومتی از جانب این ارگان‌ها به نشر رسیده، اما شاهد آن هستیم، نیروهای ا.ا.ا از حضور رسانه‌ها جلوگیری کردند و مانع حضور و پوشش رویداد شده‌اند.

عدم حضور رسانه‌ها برای پوشش نشست علمای کشور یکی از نمونه‌های بارز نقص آزادی‌ بیان در کشور می‌باشد.

امروز نیز با وجود اینکه از جانب ارگان مربوطه، اطلاعیه جهت پوشش خبری، بازگشت اولین کاروان حجاج افغانستان از مکه مکرمه نشر شده بود، اما وقتی خبرنگاران حاضر می‌شوند، از جانب نیروهای ا.ا.ا ممانعت صورت گرفته و در نتیجه این خبرنگاران نتوانسته‌اند، تا این رویداد را تحت پوشش قرار دهند.

نهاد رسانه‌ئی افغانستان بدین باور است که رسانه‌های کشور یکی از مهم‌ترین ابعاد جامعه جهت رشد و بالندگی به شمار می‌رود، ایجاد مانع سرراه رسانه‌های کشور و عدم همکاری با خبرنگاران مشکلات جامعه و کشور را بیش‌ازپیش می‌افزاید.”

مجتبی محمدی یکی از خبرنگاران خبرگزاری توانا در کابل که برای تهیه گزارش بازگشت نخستین گروه از حاجیان در کشور در میدان هوایی بین المللی کابل رفته بود گفت: من و همکارم بخاطر تهیه گزارش به میدان هوایی کابل رفتیم اما، زمانی که خواستیم با جمعی از خبرنگاران وارد ترمینال بین المللی شویم توسط مسوولین میدان هوایی ممانعت صورت گرفت و گفتند که فقط شبکه تلویزیونی ملی حق پوشش این برنامه را دارد. ما با تلاش مکرر موفق به تهیه گزارش ازین برنامه شویم. درحالی که قبلا دعوت نامه مطبوعاتی را نیز دریافت کرده بودیم.

این درحالیست که خبرنگاران از عدم همکاری و ممانعت مسوولین ام/ارت اسلامی در امر پوشش خبری بارها شاکی بوده و خواهان رسیدگی به شکایت شان از سوی مسوولین م/ارت اسلامی شدند.

محمد شریف رحیمی –  خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button