افغانستانگزارش ها

مراسم گرامی داشت از دهم محرم یا روز شهادت سومین امام شعیان در بلخ

شهروندان عزادار و عاشقان ابا‌ عبدالله الحسین (ع) امروز دریک همایش بزرگ مردمی و معنوی در شهر مزارشریف با سخنرانی، نوحه سرایی و عزاداری از حماسه جاودانه کربلا، شهدای عاشورای حسینی  و قیام امام حسین و یاران پاک‌بازش گرامیداشت نمودند.

 

مردم در بلخ همزمان با سایر شهرها و ولایات کشور از روزی عاشورای حسینی در تکیه خانه‌های شان تجلیل به عمل آوردند

 

به گزارش خبرگزاری توانا؛ این مراسم که در یکی از تکیه خاکه های بزرگ شهر مزارشريف برگزارشده بود؛ نوحه خوانان و مرثیه سرایان با خواندن نوحه های جانسوز و سخنرانان با سخنرانی های عالمانه شان از فداکاری های سید و سالار شهیدان و اصحابش یاد نموده، گرامی داشتند.

 

مولوی فاروق قسمی؛ به نمایندگی از ریاست امر به معروف و نهی از منکر ولایت بلخ، از جانفشانی ها و ایثارگری های حماسه سازان عاشورا به نیکویی یادآوری کرده و نیز با اشاره به مشترکات موجود میان مذاهب در افغانستان، از پیروان مذاهب خواست تا به مشترکات همدیگر توجه نموده و به عقاید همدیگر احترام بگذارند

 

سید حیدر هاشمی امام جمعه شهر مزارشريف با اشاره به جاودانگی قیام امام حسین گفت که هرچه زمان می گذرد جنبه های حقیقت خواهی و ستم ستیزی این قیام بیشتر بر جهانیان و مبارزان واقعی راه انسانیت، عدالت و حقیقت آشکار می شود.

آقای هاشمی، امام حسین و عاشورا را مربوط به همه امت اسلام دانسته و روز قیام امام حسین را روز مبارزه با استبداد، ستم و خودکامگی توصیف کرد. وی عاشورا را روز رو آوردن به خدا و روز فداکاری و از خود گذشتگی و روز وحدت و همدلی میان مسلمانان خواند.

 

حال و احوال عاشورای حسینی ام‌سال با سال های دیگر متفاوت بود، تعزیرات که از سوی حکومت موقت طالبان اعمال شده یکی از دلایل کم رنگ مردم و حضور شان در مراسم عاشورا گفته شده است

امسؤولان در مزار شریف نسبت به سال های گذشته بعضی از محدودیت ها و تعزیرات را بالای عزاداران ماه محرم وضع کردند. آنان گفته اند که مراسم عاشورا نباید در روضه منسوب به حضرت علی برگزار شوند. “مراسم عاشورا در مساجد و تکيه خانه ها را برگزار کنند و دلیل وضع تعزیرات بر برگزاری مراسم عاشورا را تهدیدات امنیتی عنوان کرده‌اند”.

مراسم عاشورا، که از آن به دهم محرم یاد می‌کنند یکی از رخداد‌های تاریخی صدر اسلام است که شیعیان آن را گرامی می‌دارند و همه ساله این مراسم در کشورهای اسلامی برگزار می‌شود.

 

محمد صادق رضایی _ خبرگزاری توانا _ مزارشریف

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button