افغانستانگزارش ها

آگاهان تعلیمی و تربیتی: بدون توجه به علم و دانش نمی‌توانیم با جهان وارد تعامل و تعادیل شویم.

شماری از آگاهان تعلیمی و تربیتی و کودکان دانش‌آموز بر بازشدن مکاتب دخترانه بالاتر از صنف ششم تاکید کرده می‌گویند،که بدون توجه به علم و دانش نمی‌توانیم با جهان وارد تعامل شویم.

به گزارش خبرگزاری توانا؛ مسوولین مکتب خصوصی بهنوشت امروز پنجشنبه(27 اسد سال 1401 هجری خورشیدی) از مدال آوران المپیاد‌های بین المللی و نمایشگاه ساینس و رباتیک این لیسه در کابل تجلیل نمودند.

سید هارون قادری مدیر لیسه بهنوشت در کابل گفت،که شاگردان ما از سال گذشته تا هنوز 27 مدال‌های طلا، برونز و نقره را از المپیاد لایت انگلیستان، پریل کامت امریکا، اولمپیای امریکا، ریاضیات بدون مرز بلغارستان، و کومودو اندونیزیا بدست آوردند.

آقای قادری گفت:” اگر ما در شرایط کنونی با جهان وارد تعامل شویم نیاز است،که جامعه خویش را با معیار‌های جهانی عیار بسازیم که این امر بدون علم و تکنالوژی امکان‌پذیر نیست.

وی با تاکید بر اهمیت علم و دانش گفت: امروز نیاز است که دانش را در قالب عملی و نظر در جامعه خویش را پیاده کنیم.

این آگاه مسایل تعلیمی می‌گوید،که با تحولات سیاسی و نظامی سال گذشته انگیزه برای درس خواندن در میان نو جوانان و جوانان کم شده و ما باید تلاش کنیم تا جوانان خویش را به رفتن مکتب و دانشگاه‌ها تشویق نمایم.

آقای قادری از حکومت سرپرست خواست،که دروازه‌های مکاتب دخترانه را باز کنند چون شایسته نیست که نیمه از جامعه ما از تعلیم و تربیه محروم باشند.

زهره نوری یکی از معلمین لیسه بهنوشت به خبرگزاری توانا گفت،که پایه ها و ستون جامعه ما اطفال، تعلیم و تربیه می‌باشند وقتی ستون درست نشوند هویدا است،که جامعه ازهم می‌پاشد”.

خانم نوری فراگیری تعلیم و تربیه را فرض الهی خوانده گفت:” تغیرات نظام نباید مانع تعلیم و تربیه اطفال شوند چون بدون تعلیم و تربیه پیشرفت یک جامعه امر ناممکن است”.

او درباره بسته ماندن دروازه مکاتب دخترانه گفت: این امر بالای دانش‌آموزان دختر انگیزه منفی گذاشته و ما از حکومت می‌خواهیم،که هر چه زودتر در قسمت بازگشایی مکاتب وارد عمل شوند.

نیلوفر یکی دیگر از اساتید لیسه یاد شده نیز گفت: پیشرفت و ترقی کشور بستگی به علم و دانش اطفال ما دارند بدون تعلیم و تربیه ادعای ترقی و پیشرفت معنی ندارد.

مریم نوری یکی از متعلمین این لیسه که موفق به کسب مدال طلا از المپیاد‌ پرپل کامت امریکا شده است به خبرگزاری توانا گفت:” من از حکومت امارت اسلامی می‌خواهم که مکاتب دخترانه را باز کنند تا دختران افغان هم افتخارات را به افغانستان بیاورند”.

او گفت:” اگر دروازه مکاتب باز نشوند ما نمی‌توانیم افتخار بدست بیاوریم. ما حاضر هستیم چادری هم می‌پوشیم اما بگذارند درس بخوانیم”.

این درحالی است،که با تسلط مجدد امارت اسلامی در افغانستان تا هنوز مکاتب دخترانه بالاتر از صنف ششم مسدود مانده است.

مقامات وزارت معارف امارت اسلامی گفته،که کار روی میتود درسی مکاتب دخترانه جریان دارد،که با تکمیل شدن آن دروازه مکاتب دخترانه بالاتر از صنف ششم باز می‌گردد.

 

سید احمد راشد کاشفی

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button