جهانگزارش ها

سخن‌گوی وزرات خارجه چین: جنگ بیست‌ساله امریکا، افغانستان را ویران کرد

وانگ ونبین، سخن‌گوی وزرات خارجه چین، می‌گوید که در نتیجه ۲۰ سال جنگ امریکا در افغانستان، این کشور به ویرانه تبدیل شد.

سخن‌گوی وزارت خارجه چین در یک کنفرانس خبری، روز جمعه، ۱۹ آگست، در پاسخ به خبرنگاران گفته است: «افغانستان نمونه زنده جنگ‌طلبی ایالات متحده است. تهاجم دو دهه‌ای امریکا به افغانستان این کشور را به ویرانه تبدیل کرد.»
او در ادامه افزده است: «این جنگ آینده یک نسل را در افغانستان ویران کرد، ۱۷۴۰۰۰ تن، از جمله بیش از ۳۰۰۰۰ غیرنظامی را کشت و ده‌ها میلیون تن را آواره کرد.»

به گفته وی، تأثیر این جنگ سبب شده است که میلیون‌ها افغان با مرگ دست‌و‌پنجه نرم کنند، حدود سه میلیون کودک از رفتن به مکتب باز بمانند و ۱۸.۹ میلیون تن با کمبود حاد مواد غذایی مواجه شوند.

از نظر وی امریکا باید مسوولیت همه این‌ها را بپذیرد.

وی همچنان افزده است که افغانستان گواه زنده شکست برنامه «تحول دموکراتیک» ایالات متحده است. جنگ دو دهه ای در افغانستان بیش از ۲ تریلیون دلار برای ایالات متحده هزینه برداشته، بیش از ۲۴۰۰ سرباز امریکایی جان‌های‌شان را از دست داده و بیش از ۲۰۰۰۰ سرباز دیگر مجروح شده‌اند.

وانگ ونبین در اخیر گفته است که جامعه بین‎المللی باید بسیار هوشیار باشد و به‌طور مشترک، مانع بی پروایی ایالات متحده در برپایی آشوب زیر نام دموکراسی شود.
خروج امریکا از افغانستان تاکنون به‌گونه گسترده از سوی کشور‌‌های زیادی نقد شده است. در اخرین مورد، شماری از سناتوران جمهوری‌خواه ایالات متحده نیز این خروج را برای افغانستان و امریکا فاجعه‌بار خواندند.

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button