افغانستانگزارش ها

فعالیت دوباره اداره ادویه و غذا؛ از واردات دواهای بی‌کیفیت جلوگیری شود

رئیس عمومی اداره ملی ادویه و غذا در نشستی که پیرامون مصونیت دوا و غذا در کابل برگزار شده بود بر تولیدات و واردات دواهای با کیفیت تاکید کرده گفت که ۶۰ درصد شهروندان کشور مصونیت غذایی دارند.

 امروز چهارشنبه (۲ سنبله) اداره ملی ادویه و غذا کنفرانسی را پیرامون کیفیت و مصونیت دوا و غذا با حضور جمعی کثیری از واردکنندگان دوا و غذا و نمایندگان سازمان های بین المللی برگزار کرد.

عبدالباری عمر؛ رئیس عمومی اداره ملی ادویه و غذا گفت: اداره ملی دوا و غذا تازه تشکیل است، و در گذشته تاجران دوا و غذا امنیت نداشتند حالا امنیت همه آنها تامین می شود.

رئیس عمومی اداره ادویه و غذا افزود که تمامی افغان ها باید از غذا و دوای با کیفیت استفاده کنند، و این اداره تولیدات، واردات و عرضه دوا و غذا را نظارت و کنترول می کند.

عبدالباری عمر همچنین تصریح کرد که اگر تاجران فابریکه دوا و غذا می سازند یا دواخانه ها می خواهند فعالیت کنند، باید جواز از فعالیت از اداره ادویه و غذا داشته باشند.

وی علاوه نمود که ۶۰ درصد شهروندان افغانستان مصونیت غذایی دارند که برای ۱۰۰ درصد شدن این آمار کار زیادی نیاز است.

وی گفت که ۵۱ شرکت دواسازی ثبت اداره ادویه و غذا است که ۴ فابریکه تولیدات دوا جوازهای فعالیت شان را تازه از این اداره گرفته اند.

رئیس عمومی اداره ادویه و غذا با بیان این که از طریق ۸ بندر به افغانستان دوا وارد می شود گفت: تیم های اداره ادویه و غذا در بندر چهای کشور ادویه را از لحاظ کیفیت چک و ارزیابی می کنند.

عمر اظهار داشت که در سه ماه گذشته ۵۴۶ کانتینر دوا وارد کشور شده است، و یکی از عوامل اصلی گسترش مریضی در افغانستان واردات دواهای بی کیفیت است.

لیو دیپنگ؛ نماینده سازمان جهانی صحت هم گفت: دواهای بی کیفیت مصون نیست و باعث مرگ افراد می شود. تولید دوا و غذا از خود قوانین جهانی دارد.

وی همچنین اضافه کرد که سازمان جهانی صحت با افغانستان در عرصه صحت متحد است که هدف حمایت و همکاری بخاطر تولیدات دوا های با کیفیت را دارد.

در همین حال، مطیع الله صاحب زاده؛ معین برنامه های اداره ادویه و غذا گفت: باید فابریکه های دواسازی در خود کشور ساخته شود، و تاجران دوا روی این فابریکه ها سرمایه گذاری کنند.

وی همچنین بیان داشت که از تولیدات داخلی دوا و غذا حمایت همه جانبه صورت بگیرد،

صاحب زاده اظهار داشت که در گذشته دواهای بی کیفیت زیاد بود که مریضان را بجای علاج مریض می ساخت، ولی حالا این مشکلات را حل می سازیم.

قابل یادآوری است که در دوران نظام جمهوری اداره ملی ادویه و غذا فعالیت داشته که پس از استقرار امارت اسلامی در کشور با گذشت یک سال دوباره این اداره فعالیت های خود را آغاز کرده است. زرغونه یعقوبی خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button