افغانستانگزارش ها

حاصالات بادام ام‌سال در سمنگان افزایش پیدا کرده است اما تاجران و باغداران از نبود بازار مناسب شاکی اند:

حاصلات امسال بادام نظر به سال های قبل افزایش پیدا کرده است باغداران در سمنگان از افزایش بی پیشنه حصالات بادام شان خوش بین بنظر میرسد می‌گویند، هرچند سال های قبل حاصلات بادم شان کم بود اما بادام سمنگان از بازار خوبی برخوردار بوده است،تاجران و باغداران در این ولایت از اینکه نرخ‌ها بادام مناسب نیست شکایت دارند.

سمنگان ولایت درجه سه که با داشتن ذغال سنگ-پسته و بادام های گوناگون در جهان از نام نیکی برخود دار است، جهان سمنگان را با داشتن انواع بادام چون ستاربایی، خیرالدینی، شکوربایی، قمبری، مروجی، صندوقی، کاغذی و سنگکِ خوب تر می‌شناسند.

نقیب الله یکی از باغداران در سمنگان به خبرگزای توانا می‌گویند؛نظر به پنچ سال گذشته از حاصلات امسال خود خوشحالم اما اینکه بادام امسال نرخ در بازار افغانستان ندارد نگران هستم،نرخ بادام نظر به سال های قبل کاهش پیدا کرده است، اینکه چرا نرخ امسال ضعیف است هنوز دلیل واضع در این قسمت وجود ندارد، اما برخی از تاجران این دلیل را محدودیت ها بر افغانستان عنوان نموده اند.

بادام ستاربایی یکی از مشهورترین بادام هایی ولایت سمنگان است‌ این نوع از بادام سال های قبل از 5000 هزار تا 7000 هزار افغانی در سیر نرخ داشته است، اما امسال از 3000 هزار تا 5000 افغانی نرخ پیدا کرده است، از این لحاظ نرخ بادام نگرانی های باغداران را در پی داشته است:

سیف الله کریمی

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button