افغانستانگزارش ها

خشنودی باشنده گان شهر ایبک از کاهش افراد متعاد به مواد مخدر تا تاکید مسوولان امنیتی سمنگان از ادامه عملیات بازداشت‌فروشنده‌گان مواد مخدر

خبرگزاری توانا،سمنگان: خوشبینی های باشنده گان سمنگان از کاهش حضور افراد معتاد به مواد مخدر از روی جاده های شهر ایبک، پس از روی کار امدن حکومت سرپرست امارت اسلامی پرسونل مدیریت مبارزه با مواد مخدر قومندانی امنیه سمنگان با راه اندازی عملیات های هدفمند ده ها تن از فروشنده گان مواد مخدر را از نکات مختلف شهر ایبک و ولسوالی های این ولایت بازداشت نمودند، مسوولان قومندانی امنیه سمنگان میگویند که طی یک سال گذشته بیش از صد تن از افراد متعاد به مواد مخدر پس از تداویی دوباره به آغوش خانواده های شان برگشتند.

شماری از باشندگان ولایت سمنگان می گویند که روند جمع آوری افراد معتاد در چند ماه گذشته از سوی پرسونل مدیریت مبارزه با مواد مخدر قومندانی امنیه سمنگان سبب کاهش حضور افرد متعاد به مواد مخدر در این ولایت شده است همزمان کاهش حضور افراد متعاد به مواد مخدر سبب کاهش جرایم جنایی نیز شده است.

میلاد، باشنده شهر ایبک به خبرنگار محلی خبرگزاری توانا گفت: که در سال های گذشته حضور افراد معتاد در شهر ایبک افزایش یافته بود که توسط این افراد متعاد به مواد مخدر برخی از خانه ها و دوکان های شهر ایبک سرقت می گردید، اما در این اواخر جمعآوری افراد متعاد به مواد مخدر از شهر ایبک توسط پرسونل مدیریت مبارزه با مواد مخدر سبب کاهش چشم گیری از گشت و گذار افراد متعاد به مواد مخدر و همزمان کاهش جرایم جنایی در شهر ایبک شده است.

به گفته این باشنده شهر ایبک، مسوولان قومندانی امنیه سمنگان باید برای جلوگیری از فروش مواد مخدر در این ولایت بیشتر تلاش نمایند،چون استفاده از مواد مخدر نه تنها که سبب فاجعه انسانی می گردد همزمان گراف جرایم جنایی را نیز افزایش میدهد.

با این حال باشنده گان شهر ایبک ضمن خشنودی از کاهش افراد متعاد به مواد مخدر در این ولایت می گویند که با روی کار امدن امارت اسلامی در افغانستان مسوولان امنیتی در ولایت سمنگان تلاش های فروان را برای جلوگیری از افزایش جرایم جنایی به ویژه سرقت ها نمودند، فضل احمد در گفتگو با خبرگزاری توانا گفت فروشنده گان مواد مخدر با روش های مختلف تلاش دارند که مواد مخدر را در بین جوانان توزیع نمایند،به گفته این باشنده شهر ایبک برخی از فروشنده گان مواد مخدر بخاطر هراس از باداشت شان تلاش دارند تا با استفاده از کودکان و زنان مواد مخدر را به جوانان به فروش برسانند.

این باشنده شهر ایبک از مسوولان امنیتی به ویژه پرسونل مدیریت مبارزه با مواد مخدر قومندانی امنیه سمنگان میخواهند که بیشتر تلاش نمایند تا عمده فروشان مواد مخدر را بازداشت نمایند و برای جلوگیری از وارد شدن مواد مخدر ایست های بازرسی را در شاهراه عمومی سمنگان بلخ و سمنگان بغلان افزایش دهند،این باشنده سمنگان به این باور است که کشت و تولید مواد مخدر در داخل ولایت سمنگان صورت نمیگرد بلکه فروشنده گان مواد مخدر از ولایت های همجوار مواد مخدر را داخل شهر ایبک می نمایند.

در همین حال،باشنده گان سمنگان مسوولان امنیتی حکومت قبلی را متهم به کم توجه‌یی و آنان را در افزایش معتادین مواد مخدر متهم میکنند، به گفته سمیع الله یکی از محصلان دانشگاه سمنگان،فساد گسترده در حکومت قبلی سبب شده بود که فروشنده گان و مافیا مواد مخدر به آسانی مواد مخدر را در بین باشنده گان این شهر توزیع نمایند، این محصل جوان سمنگانی به این باور است که مسوولان امنیتی امارت اسلامی به مرور زمان مافیای مواد مخدر را نابود خواهد کرد و از فعالیت های پرسونل مدیریت مبارزه با مواد مخدر قومندانی امنیه سمنگان در امر جلوگیری از فروش و بازداشت فروشنده گان مواد مخدر ستایش میکند.

مسوولان امنیتی قومندانی امنیه سمنگان تاکید می نمایند که منسوبین مدیریت مبارزه با مواد مخدر شب روز برای بازداشت فروشنده گان و استفاده کننده گان مواد مخدر تلاش می نماید.

دفتر مطبوعات قومندانی امنیه سمنگان به خبرگزاری توانا می گوید که پرسونل مدیریت مبارزه با مواد مخدر طی یک سال اخیر ده ها تن از فروشنده گان مواد مخدر را طی عملیات های هدفمند از نکات مختلف ولایت سمنگان بازداشت نمودند که افراد بازداشت شده پس از تحقیقات به نهاد های عدلی و قضایی معرفی شدند،به گفته مسوولان دفتر مطبوعاتی قومندانی امنیه سمنگان فروش و استفاده مواد مخدر نسبت به سال های گذشته بیش از 70 درصد کاهش یافته است.

این در حالیست که به نقل قول از مسوولان قومندانی امنیه سمنگان نزدیک به دوهزار تن افراد معتاد به مواد مخدر در سطح ولایت سمنگان وجود دارد .

مسوولان دفتر مطبوعات قومندانی امنیه سمنگان تاکید می کند که پرسونل مدیریت مبارزه با مخدر در هماهنگی با سایر نیرو های امنیتی تلاش می نمایند تا عاملان فروش مواد مخدر، جلوگیری از قاچاق مواد مخدر پلان های عملیاتی را روی دست بگیرند.

به گفته مسئولان قومندانی امنیه سمنگان با روی کار امدن امارت اسلامی در این ولایت بیش از صد تن از افراد متعاد به مواد مخدر, پس از سپری کردن دوره تداوی دوباره صحت‌یاب شده و به آغوش خانواده‌های شان باز گشتند و شماری دیگر از افراد متعاد به مواد مخدر در هماهنگی با مدیریت مبارزه با مواد مخدر سمنگان نزدیک به صد تن دیگر از افراد متعاد به مواد مخدر برای تداویی به کمپ های سایر ولایات انتقال داده شده بودند که پس از صحت‌یاب شدن دوباره با آغوش خانواده های شان برگشتند.

این در حالیست که چندِ قبل ملا هئیت الله آخوند‌زاده رهبر امارت اسلامی طی فرمان، کشت،تولید، قاچاق و استعمال مواد مخدر را در افغانستان ممنوع اعلان کرد، که به گفته عبدالسلام حنفی معاون وزیر الوزرا مسوولان در اجرای این فرمان امیرالمومنین امارت اسلامی قاطع و جدی می باشند.

افراد معتاد به مواد مخدر از دیر زمان در افغانستان وجود دارد که به نقل قول از تحقیقات نهادهای مسوول؛ افغانستان یکی بزرگ‌ترین تولیدکننده تریاک و هروئین در جهان و در حال حاضر منبع اصلی شیشه یا کریستال (یکی از انواع مواد مخدر که نام اصلی آن مت آمفتامین است) از مواد مخدر، به یک مشکل جدی تبدیل شده است. مسوولان امارت اسلامی در افغانستان برای از بین بردن تولید و کشت مواد مخدر اقدام های جدی را برداشتند که به اساس فرمان رهبر امارت اسلامی تولید و کشت مواد مخدر این کشور جرم پنداشته می شود و با عاملان ان برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

به گفته برخی از کارشناسان افزایش استفاده از مواد مخدر به دلیل دوام جنگ ها و گسترش فقر میان مردم می باشد که این وضعیت در افغانستان سبب شده تا این کشور بزرگترین تولید کننده مواد مخدر در جهان بشمار برود، هم‌زمان مسوولان استعمال مواد مخدر در میان باشنده گان افغانستان افزایش یافته است، که بگفته مسوولان امارت اسلامی در کابل, در حال حاضر نزدیک به پنج میلیون تن متعاد به مواد مخدر در افغانستان وجود دارد.

به گفته مسوولان دفتر مطبوعات قومندان امنیه سمنگان خوشبختانه در ولایت سمنگان نه تنها که تولید مواد مخدر وجود ندارد هم‌زمان از اثر تلاش مسوولان امنیتی در این ولایت آمار افراد متعاد به مواد مخدر چندین برابر کاهش چشمگیر داشته است.

سیف الله کریمی
خبرگزاری توانا، ولایت سمنگان

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button