جهان

حمله بر جنوب اوکراین «برای فریب روسیه طراحی‌ شده بود»

نیروهای ویژه اوکراین گفته‌اند که حمله بر جنوب اوکراین و تبلیغات گسترده‌ای که درباره آن شد، یک کارزار اطلاعاتی نادرست برای منحرف کردن روسیه از حمله واقعی بود.

گاردین روز شنبه، ۱۰ آگست، گزارش داده است که نیروهای اوکراینی پیشروی‌های غیرمنتظره در شمال‌شرق این کشور داشته‌اند و در نتیجه آن در سه روز گذشته، بیش از یک‌-سوم منطقه تحت تصرف روسیه در خارکیف را پس گرفته‌اند.

پیشروی نیرو‌های اوکراینی، روز شنبه توسط وزارت دفاع روسیه نیز تایید شده است.

تاراس برزووتس، مشاور سابق امنیت ملی اوکراین، گفته است: «[این] یک عملیات ویژه براساس اشاعه اطلاعات نادرست بود. [روسیه] فکر کرد که جنگ در جنوب است و تجهیزاتش را در آنجا جابه‌جا کرد؛ سپس حمله به‌جای جنوب، درجایی که کمتر انتظارش را داشتند اتفاق افتاد و این باعث وحشت و فرار آن‌ها [نیرو‌های روسی] شد.»
در ۲۹ آگست، فرماندهی جنوب اوکراین اعلام کرده بود که حمله طولانی‌مدتی در منطقه خرسون آغازشده است؛ اما سربازان در خط مقدم خرسون در آن زمان گفتند که هیچ مدرکی دال بر این حمله ندیده‌اند.

اگرچه طی دو هفته گذشته، نیروهای اوکراینی در جنوب نیز چندین روستا را تصرف کرده بودند، اما این دستاوردها چندان تفاوت قابل‌توجهی با پیشرفت‌های محدود این نیرو‌ها در منطقه خرسون در ماه‌های جولای و آگست نداشت.

با این‌ حال، تصرف این روستاهای کوچک خرسون، با جمعیتی چند هزار نفری، ناگهان به یک خبر بزرگ بین‌المللی تبدیل شد.

برزووتس گفته است که جنجال رسانه‌ها در مورد حمله به جنوب، یک کارزار اطلاعاتی نادرست از سوی اوکراین بوده است و در چندین ماه شکل‌ گرفته بود تا نیروهای روسی را هدف قرار دهد.

نیروهای اوکراینی در چند روز گذشته نیروهای روسیه را از تعدادی شهرک‌ها در برخی مناطقی که مسکو از نخستین روزهای حمله به اوکراین آن جاها را تصرف کرده بود، بیرون رانده‌اند.

ولادیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین، اواخر روز جمعه در یک سخنرانی ویدیویی گفته بود که نیروهای اوکراینی بیش از ۳۰ شهرک را در منطقه خارکیف آزاد کرده‌اند.

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button