افغانستانگزارش ها

یک نهاد خیریه برای یازدهمین بار مرکز تهیه و توزیع آبرسانی را در غرب کابل افتتاح نموده و بهره برادری رسید.

مسوولین یک بنیاد خیریه موسوم به” موسسه نور افغان- استرالیا” برای یازدهمین بار مرکز تهیه و توزیع آب را برای نزدیک به 500 تن در غرب کابل افتتاح نمودند.
به گزارش خبرگزاری توانا ؛ بریالی سجاد رئیس این بنیاد خیریه امروز یکشنبه(20 سنبله سال 1401 هجری خورشیدی) هنگام افتتاح این شبکه گفت،که ما امروز برای یازدهمین بار مرکز تهیه و توزیع آب” 14 ستاره 11 ” را برای نزدیک به 500 تن باشنده‌گان “کوچه باغ مشعل” واقع در سرخ آباد غرب کابل افتتاح کرده و بهره برداری سپردیم”.
آقای سجاد گفت: این مرکز برای 59 حویلی، 82 خانواده و492 فرد در نظر گرفته شده است،که آب آن با حفر یک چای 111 متری تامین می‌شود.
رئیس موسسه نور افغان استرالیا با بیان اینکه روند ایجاد مراکز تهیه و توزیع آب برای باشنده‌گان فقیر نشین کابل ادامه دارد گفت،که تا هنوز 10 مرکز تهیه و توزیع آب را در نقاط مختلف کابل ایجاد نمودیم.
وی بر حفظ و مراقبت این مراکز تاکید کرده از باشنده گان محل خواستند،ک باید در قسمت حفظ و مراقبت این مراکز برای بیشتر و بهتر استفاده کردن این آب‌ها کوشا باشند.
آقای سجاد گفت،که این مرکز حدود 200 هزار افغانی هزینه برداشته که من‌بعد آب به طور رایگان در اختیار باشنده گان این محل قرار می‌گیرد.
سید نصرالله بکاولی عضو موسسه نور افغان استرالیا گفت،که ما به اساس درخواست مکرر مردم محل، ساحه را سروی نمودیم،که واقعآ مردم نیازمند بودند.
به گفته آقای بکاولی برای توزیع منظم آب برای باشنده گان این محل، یک اتاق توزیع با 5 شیر دهی آب و یک ذخیره 3 هزار لیتره آماده شده که توسط اعضای شورای آب برای مردم توزیع می گردد.
باشنده‌گان محل با استقبال از ایجاد این مرکز تهیه و توزیع آب می‌گویند،که با ایجاد این مرکز مشکلات ناشی از کمبود آب آنها حل می‌ شود.
چمن دانش یکی از باشنده‌گان این محل به خبرگزاری توانا گفت،که آب ما قبلا توسط شبکه‌های آبرسانی تامین می‌گردید،که سالانه بین 10 الی 15 هزار افغانی هزینه برمی‌داشت و در یک سال اخیر هم هزینه‌ها به 30 هزار افغانی افزایش یافته بود،که ما توان پرداخت آن نداشتیم”.
او گفت: باشنده گان محل قبل از ایجاد این مرکز حدود یک هفته آب نداشتند،که آب مورد نیاز شان را از دارلامان و دیگر ساحات دور دست تهیه و تامین می‌کردند.
این باشنده محل با ابراز خرسندی از مسوولان موسسه نور افغان استرالیا از دیگرنهاد‌های مددرسان ملی، بین‌المللی و حکومت سرپرست می‌خواهد که دست این مردم را بگیرند.
وکیل حانی از وکلای غرب کابل گفت:” جهانیان بدانند که مردم غرب کابل از تشنگی به کام هلاکت می‌روند ما در کنار مشکلات بیکاری، فقر و بی رحمی مسوولان شبکه‌های آب رسانی، با مشکلات جدی بی‌آبی رو به رو هستیم”.
وی با بیان اینکه ما آب برای خوردن و وضو کردن نداریم از حکومت خواست که به مشکلات بی آبی مردم غرب کابل رسیدگی کنند تا مردم به دلیل نداشتن آب راه مهاجرت را در پیش نگیرند.
این درحالی است،که در چند اخیر به دلیل خشک سالی‌های پیاپی سطح آب زیر زمینی شهر کابل از 80 متر به 110 متر پایین رفته است که نگرانی‌های مردم را در قسمت کمبود آب افزایش داده است.

سید احمد راشد کاشفی

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button