افغانستانگزارش ها

ایران برای افغانستان در بخش های ارتقاع ظرفیت کمک خواهند کرد.

مسوولین در وزارت صحت عامه ام/ارت اسلامی می‌گویند،که ایران به منظور بلند بردن ظرفیت‌های صحی، دانشجویان و داکتران مسلکی افغانستان را آموزش های طبی می‌دهند.
به گزارش خبرگزاری توانا؛ قلندر عباد سرپرست وزارت صحت عامه حکومت سرپرست،که اخیرآ به ایران رفته بود امروز سه شنبه( 22 سنبله سال 1401 هجری خورشیدی) در یک نشست خبری در کابل گفت: که وزارت صحت ایران تعهد کرده اند،که دربخش‌ های آموزش طبی و بلند بردن ظرفیت‌های صحی به افغانستان کمک می‌کند.
آقای عباد گفت: ما از ظرفیت‌های صحی ایران به منظور خودکفای و همچنان به پا استادن جامعه صحی افغانستان استفاده می‌کنیم تا نیازمندی جامعه طبی ما مرفوع شود.
به گفته‌‎ای عباد ایران دربخش‌ جراحی قلبی بلند بردن ظرفیت‌‎های شفاخانه‌ای، تسهیلات در ویزه‌های صحی و همچنان تکمیل شفاخانه‌های امام خمینی در افشار و ولایت بامیان نیز تعهد کرده است.
وی بیان کرد،که ما با طرف ایرانی به تفاهم رسیدیم،که من‌بعد دارو‌های معیاری را از کشور ایران وارد کرده و همچنان و تیم‌های تخنیکی طبی ما در بخش‌ اولویت‌های صحی دو کشور گفتگو دامدار داشته باشند.
سرپرست وزارت صحت عامه در بخش از صحبت‌های گفت:” که در یک سال گذشته بیش از یک میلیون ولادت داشتیم که از این شمار 584 مادر در هنگام ولادت وفات کرده است”.
او افزود: وضعیت سیاسی و اقتصادی در یک سال گذشته بالای ارایه خدمات صحی نیز تاثیرات منفی داشته است.
گفتنی است،که سرپرست وزارت صحت عامه به منظور اشتراک در نشست جی5 اخیر به ایران رفته و در آن نشست و گفته بود سیستم صحی افغانستان به زودی معیاری می‌شود.
نشست جی 5 متشکل از کشور‌های افغانستان، ایران، عراق، پاکستان و نماینده سازمان صحی جهان است به هدف ایجاد طرح برای کنترول و جلوگیری امراض ساری در مرزها دایر در تهران دایر شده بود،که به گفته سرپرست وزارت صحت عامه این نشست برای سکتور صحی افغانستان پر دست آورد بوده است.

سید احمد راشد کاشفی

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button