افغانستانگزارش ها

یک رأس بز کوهی کم یاب پاکستانی به باغ وحش کابل تسلیم داده شد.

مسوولین اداره ملی حفاظت از محیط زیست یک راس بز کوهی کم یاب پاکستانی که به افغانستان قاچاق شده است را به باغ وحش کابل تسلیم کرده و بر حفاظت از میراث‌های طبیعی کشور تاکید می‌کنند.
به گزارش خبرگزاری توانا؛ محب الله فضلی رئیس نگهداری میراث‌های طبیعی اداره ملی حفاظت از محیط زیست امروز پنجشنبه(24 سنبله سال 1401 هجری خورشیدی) هنگام تسلیم دهی این بز به باغ وحش کابل گفت،که این بز سال‌های قبل از پاکستان به شکل قاچاق وارد افغانستان شده بود که به شکل غیر قانونی در یک خانه شخص نگهداری می‌شد”.
آقای فضلی افزود،که ما سه نوع بز در افغانستان داریم که شامل بز‌های مارخور، آی‌بکس و معمولی می‌باشند،که این بز نیز از نوع آی‌بکس پاکستانی می‌باشد”.
در حالیست که عزیز گل ثاقب رئیس باغ وحش کابل می گویند،که این بز در خانه یک باشنده ولایت بدخشان در شمال افغانستان به طور غیر قانونی نگهداری می‌شد،که توسط مسوولین محلی اداره محیط زیست ولایت بدخشان ضبط شده و به باغ وحش کابل تسلیم داده شد”.
وی با بیان اینکه قاچاقچیان با تسلط ام/ارت اسلامی در افغانستان احساس آزادی می‌کردند گفت: قاچاقچیان فکر می‌کنند که به شکل آزادانه می‌توانند حیوانات، پرنده‌ها و خزنده‌های کم یاب را شکار کنند که خوشبختانه قوانین اداره ملی حفاظت از محیط زیست یک هفته قبل توسط رئیس الوزراء تایید گردیده که من‌‍بعد مثال سابق شکار تمام حیوانات ممنوع می‌باشند.
آقای ثاقب گفت: به اساس تفاهم‌نامه که ما با باغ‌های وحش کشور‌های منطقه داریم تلاش می‌کنیم که جنس مخالف این بز را از پاکستان خواسته و در اینجا نسل‌گیری کنیم.
رئیس باغ وحش کابل می‌گوید،که تحولات سیاسی و نظامی سال گذشته در افغانستان، هیچ نوع تاثیر منفی بالای حیوانات نگذاشته و تمام حیوانات ما در باغ وحش صحت‌مند هستند و همچنان باغ وحش کابل، عضویت باغ‌های وحش منطقه و جهان را نیز دارد.
او می‌گوید: باغ وحش کابل در یک سال گذشته 10 میلیون افغانی عواید داشته اند.
گفتنی است،که درحال حاضر 100 نوع حیوان که تعداد‌شان به 600 قلم می‌رسند در باغ وحش کابل نگهداری می‌شوند.

سید احمد راشد کاشفی

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button