جهانگزارش ها

بیانیه نهایی نشست شانگهای بر لزوم پای‌بندی همه طرف‌ها به برجام تاکید می‌کند

اجلاس سازمان همکاری شانگهای در بیانیه پایانی خود خواستار پای‌بندی کامل همه طرف‌ها به توافق هسته‌ای با ایران شد.

رسانه‌ها روز یک‌شنبه، ۲۷ سنبله، به نقل از بیانیه پایانی نشست شانگهای گزارش داده‌اند که کشورهای عضو برجام باید به‌ تمامی تعهدات‌شان در چارچوب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متعهد باشند.

به نقل از گزارش‌ها، بیانیه می‌افزاید که کشور‌های عضو نشست سازمان همکاری شانگهای از طرف‌ها می‌خواهند که به‌گونه کامل و مؤثر بر تعهدات توافق‌نامه برجام باشند.

در همین حال، سران سازمان همکاری شانگهای بر ضرورت گسترش همکاری‌های دفاعی و امنیتی میان خود از جمله برگزاری جنگ‌های مشترک با هدف مبارزه با تروریسم در سطح جهانی و بهبود روش‌های ریشه‌کن کردن تروریسم تاکید کردند.

کشورهای عضو همچنین خواستار تعهد کشورها به ممنوعیت تولید، تکمیل و استفاده از سلاح‌های شیمیایی و انهدام کامل آن‌ها در سطح جهانی در کوتاه‌ترین زمان ممکن شده است.

کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای مخالفت‌شان را با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در فعالیت‌های نظامی اعلام کرده‌اند.

این کشورها همچنان حمایت‌شان را از یک توافق‌نامه جامع بین‌المللی تحت نظارت سازمان ملل، برای مخالفت استفاده از فناوری معلوماتی برای مقاصد مجرمانه ابراز کرده‌اند.

در این بیانیه کشورهای عضو اعلام آماده گی کرده اند که فهرستی از گروه‌های تروریستی، جدایی‌طلب و افراطی تهیه شود.

کشورهای عضو در بیانیه خود بر ضرورت ایجاد یک دولت فراگیر در افغانستان نیز تاکید کرده‌اند‌.

سازمان همکاری شانگهای سال ۲۰۲۳ را به‌نام سال گردشگری نام‌گذاری کرده و بر ضرورت ایجاد کارگروه‌ها و استارت‌اپ‌های نوآور برای ریشه‌کن کردن فقر تاکید کرده است.

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button