افغانستانگزارش ها

بزرگترین مرکز فومیگیشن و کنترول آفات قرنطینی از سوی شرکت کندا فرورت و به همکاری وزارت زراعت و مالداری امروز در  کابل افتتاح گردید.

سرپرست وزیر وزارت زراعت آبیاری و مالداری در افتتاحیه اولین مرکز «حفاظت و کنترول محصولات از وجود حشرات مضره» در کابل می گوید،که در بیست سال گذشته هیچ کار بنیادی برای بهبود زراعت صورت نگرفته است وی نیز بزرگترین دستاورد ام ارت اسلامی را افتتاح کانال قوش تپه عنوان می کند.

به گزارش خبرگزاری توانا: امروز سه شنبه ( 12میزان سال 1401 هجری خورشیدی) مسئولین شرکت کندا فروت با همکاری وزارت زراعت، مالداری و آبیاری با حضور داشت مقامات ام ارت اسلامی،تاجران و سرمایه گذاران مرکز فومیگیشن ( حفاظت و کنترول محصولات از وجود حشرات مضره) و کنترول آفات قرنطین را در کابل افتتاح نمودند.

عطاءالله عمری، سرپرست وزیر وزارت زراعت آبیاری و مالداری گفت،که ۸۰ فیصد مردم افغانستان به زراعت مشغول هستند که در بیست سال گذشته هیچ کار بنیادی برای بهبود زراعت صورت نگرفته است.

وی بیان داشت،که به دلیل نبود امنیت در سال های گذشته پیشرفت در زمینه زراعت صورت نگرفته است،که کشور های همسایه به دلیل امنیت در کشور های شان پیشرفت قابل توجهی در عرصه زراعت داشته اند.

سرپرست وزارت زراعت آبیاری و مالداری افزود،که هر کشوری  در زمینه زراعت پیشرفت کند اقتصاد آن هم رشد می کند.

عمری بیان کرد،که بعد از چهل سال جنگ و خونریزی در افغانستان یک حکومت سرتاسری حاکم شده که امنیت هم تامین است ولی مشکلات اقتصادی در کشور وجود دارد که نباید شکایت کرد.

وی همچنین علاوه کرد با تمام توان وزارت زراعت تلاش دارد که مشکلات دهاقین را حل بتواند و بزرگ ترین دستاورد یک سال گذشته امارت اسلامی افتتاح کانال قوش تپه است،که مشکل نبود آب را برای صد ها هکتار زمین زراعتی حل می کند.

وی با بیان این،که اگر در عرصه زراعت توجه داشته باشیم مشکلات اقتصادی کشور حل می گردد گفت: جهان ما را به تحریم تهدید می کند که با خودکفایی اقتصادی تحریم های شان بی اثر می شود.

یونس مومند، رئیس اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان گفت،که اقتصاد افغانستان آهسته آهسته به طرف خودکفایی می رود.

وی افزود،که سکتور خصوصی و تاجران با مشکلات بانکی، صاداراتی مواجه است،که ام ارت اسلامی در تلاش حل این مشکلات است.

رئیس اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان بیان داشت،که بخاطر  فومیگیشن محصولات تاجران ماه ها در کشور های همسایه منتظر می ماند که با افتتاح این مرکز امید می رود،که مشکل فومیگیشن محصولات تاجران حل شود.

خانجان الکوزی،معاون اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان گفت: دنیا در عرصه زراعت به پیشرفت های قابل توجهی دست یافته که متاسفانه افغانستان در عرصه زراعت مشکلات زیاد دارد.

وی بیان داشت،که با افتتاح شرکت فومیگیشن در کندهار انگور های آن‌ ولایت با معیار های جهانی به دیگر کشور ها صادر شد.

سخی احمد پیمان، معاون اتاق صنایع و‌ معادن افغانستان گفت،که افغانستان یک کشور زراعتی و مالداری است که با آن هم در بیست سال گذشته لبنیات را از دیگر کشور ها وارد می کردیم.

وی با بیان این،که محصولات افغانستان در دنیا جایگاهی خوب دارد گفت: در بیست سال گذشته چنین مرکزی وجود نداشت که محصولات را آفات زدایی کرده و آن را با معیار های جهانی صادر کنیم.

نجیب الله مومند، رئیس اجرایی شرکت کندا فروت گفت: با در نظر داشت تمامی معیار های بین المللی ما توان آن را داریم که فوموگیشن به دیگر کشور ها صادر کنیم.

وی افزود،که در دیگر نقاط کشور نیز با همکاری ام ارت اسلامی مراکز کنترول آفات قرنطین را نیز افتتاح خواهیم کرد.

قابل ذکر است،که پیش از این محصولات صادراتی کشور برای فومیگیشن( حفاظت و کنترول محصولات از وجود حشرات مضره ) به دیگر کشور ها صادر می شوند.

 

سید احمد راشد کاشفی

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button