افغانستانگزارش ها

مولوی عبدالباقی حقانی سرپرست وزارت تحصیلات عالی،عملیات جراحی باز قلب در یک نهاد طبی و دولتی دستاورد بسیار مهم می باشد.

با حضور مولوی عبدالباقی حقانی سرپرست وزارت تحصیلات عالی، محفلی امروز به مناسبت اجرای موفقانۀ نخستین عملیات جراحی باز قلب در انستیتوت امراض صدری، قلبی وعایی پوهنتون طبی کابل، برگزارشد.
به گزارش گزاری توانا؛ امروز چهارشنبه 13 میزان سال 1401 هجری خورشیدی سرپرست وزیر وزارت تحصیلات عالی، در محفلی به مناسبت از نخستن عملیات جراحی باز قلب که به کوشش داکتران انستیتوت امراض صدری، قلبی وعایی، پوهنتون طبی کابل، صورت گرفته بود، به قدردانی یاد کرد و گفت که چنین عملیاتی برای نخستین بار در یک نهاد طبی دولتی صورت می گیرد.
سرپرست وزارت تحصیلات عالی، به مشکلات و صدماتی که در بخش های مختلف کشور در بیش از40 سال جنگ وارد شده است اشاره کرد و گفت که با وجود مشکلات موجود و نبود امکانات لازم باز هم کادرهای عرصه طبی کشور توانستند که عملیات جراحی باز قلب را موفقانه انجام دهند،که این یک دستاور مهم و بزرگ است.
از سوی هم پوهنیارفضل الرحمان رحمانی رئیس پوهنتون طبی کابل، در سخنانش اجرای موفقانۀ عملیات جراحی باز قلب را یک گام نیک و مهم دانست.
وی افزود،که شماری زیادی از مردم کشور به منظورعملیات و تداوی امراض قلبی به خارج از کشور می روند و پس از این فرصت برای آنان فراهم شده است،که مریضان شان را در داخل کشور عملیات و تداوی کنند.
سپس پوهنیار داکتر احمد فواد وردک سرطبیب انستیتوت امراض صدری، قلبی وعایی پوهنتون طبی کابل، درصحبت هایش گفت،که شفاخانه کادری این انستیتوت به منظور ادامۀ چنین عملیات جراحی باز قلب،به وسایل، تجهیزات و امکانات لازم نیاز دارد.
وی افزود،که دو روز قبل منصور کودک 13 که مریضی سوراخ قلب (ASD) داشت به کوشش داکتران این انستیتوت موفقانه عملیات جراحی باز قلب شد و اکنون وضعیت صحی بهتر دارد.
در این محفل داکتر عبدالکبیر رئیس انستیتوت امراض صدری، قلبی وعایی، در رابطه به فعالیت های این انستیتوت معلومات داد و گفت،که یکی از مشکلات عمدۀ این نهاد کمبود امکانات لازم است و از رهبری وزارت تحصیلات عالی خواهان توجه دراین زمینه شد.
همچنان پوهاند محمد سلیم توانا استاد پوهنتون طبی کابل و مفتی رحیم الله، به ترتیب درصحبت های شان اجرای چنین عملیات را دستاورد خوب دانستند و از رهبری ام ارت اسلامی و وزارت تحصیلات عالی خواستند که شفاخانه کادری انستیتوت مذکور را تجهیر و حمایت کنند.
دراخیراین مراسم سرپرست وزارت تحصیلات عالی، با اعطای تحسین نامه، از سرطبیب و گروهی از داکتران این انستیتوت قدردانی کرد.
همچنان وی از کودک داخل بستر که عملیات جراحی باز قلب بالایش انجام شده بود نیز عیادت کرد.

سید احمد راشد کاشفی

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button