افغانستانگزارش ها

محفلی به مناسبت از روز جهانی فارمسست  در کابل گرامیداشت به عمل  آمد.

رئیس عمومی اداره ملی غذا و ادویه افغانستان در محفل تجلیل از روز جهانی فارمسست ها در کابل می گویند،که ۹۹ درصد قاچاق ادویه کنترول شده است وی نیز می افزاید،که دوا ها به صورت قانونی و با کیفیت زیر نظارت این اداره وارد افغانستان می شوند.

به گزارش خبرگزاری توانا: امروز پنجشنبه (14 میزان سال 1401  هجری خورشیدی) از روز جهانی فارمسست «دوا شناس» یک  محفلی از سوی اداره ملی غذا و ادویه افغانستان با حضور داشت مقامات ام ارت اسلامی و نماینده گان فارمسست ها در کابل تجلیل شد.

در همین حال عبدالباری عمر؛ رئیس عمومی اداره ملی غذا و ادویه گفت: در بخش فارمسست باید افراد متخصص کار کنند، و کشور ما به علم و تربیه جوانان ضرورت جدی دارد.

وی افرود: دشمنان افغانستان نمی خواهند که کشور ما در عرصه های اقتصادی، صحی، آبادی پیشرفت کند ولی امارت اسلامی مصمم است تا در همه زمینه ها کشور را به طرف پیشرفت سوق بدهد.

وی همچنین بیان داشت که در حکومت گذشته ادویه و غذا های بی کیفیت را زورمندان به کشور وارد می کردند که حالا فابریکه های تولید ادویه دوا های با کیفیت تولید می کند.

وی با بیان این که ۹۹ درصد قاچاق ادویه کنترول شده گفت: فعلا دوا ها به صورت قانونی و با کیفیت وارد می شود.

وی همچنین علاوه کرد اداره ادویه و غذا در تمام گمرکات و ولایات افغانستان بر دوا ها و مواد خوراکی وارداتی نظارت دارد ولی در حکومت گذشته نظارت وجود نداشت.

رئیس اداره ملی غذا و ادویه گفت،که آمریکای جنایتکار با متحدانش کشور ما را تحریم کرده بر بانک های ما محدودیت ها را وضع کرده اند تا اقتصاد افغانستان را نابود کنند.

وی افزود که متاسفانه بعضی از فارمسست ها با آن که لیسانس دارند ولی با دوا ها آشنای درست ندارند،که باید در دانشگاه ها تدریس درست برای اینها صورت بگیرد.

از سوی هم حبیب الرحمن مومند، نماینده اتحادیه سراسری فارمسست ها گفت: همه ساله از روز جهانی فارمسست ها در کشور تجلیل می شود که شعار امسال نقش فارمسست ها در صحت مردم است.

وی افزود،که فارمسست ها به عنوان یکی از بخش های صحت می تواند،که در امر جلوگیری از امراض و بهبود صحت کشور نقش داشته باشد.

نماینده اتحادیه سرتاسری فارمسست ها از ام ارت اسلامی خواست که روز جهانی فارمسست را در تقویم کشور ثبت کنند و ایجاد مجدد فابریکه ها دوا دوباره فعال شود.

وی همچنین از ام ارت اسلامی خواست که معاش فارمسست ها در ادارات دولتی افزایش پیدا کند و نهایی نمودن قانون ادویه و حمایت از آن باید صورت بگیرد.

این در حالیست،که چندی قبل اداره ملی غذا و ادویه افغانستان ده ها دواخانه را در شهر کابل به دلیل نداشتن فارمسست مسدود نمودند.

 

سید احمد راشد کاشفی

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button