افغانستانگزارش ها

گفتمانی زیر نام « اهمیت و تاثیر همدیگر پذیری در زندگی مسالمت آمیز در اسلام در ولایت بلخ برگزار گردید.

به گزارش خبرگزاری توانا امروز پنجشنبه ۱۴ میزان سال جاری گروهی از فعالان مدنی، علمای دینی و نمایندگان اقشار گوناگون مردمی ولایت بلخ گفتمانی را زیر نام « اهمیت و تاثیر همدیگر پذیری در زندگی مسالمت آمیز در اسلام برگزار نموده و در مورد جستجوی راه های مسالمت آمیز زندگی با همدیگر گفتگو نمودند.

حمید انصاری یکتن از برگزار کنندگان این گفتمان و یکی از فعالان نهاد های اجتماعی در بلخ، میگوید که نهاد های اجتماعی در مورد بالا بردن سطح آگاهی مردم و ایجاد زمینه یک زندگی سالم نقش اساسی دارد .

به باور وی در زمان جمهوریت الگوهای ملی به فراموشی سپرده شده بود و در عوض آن بیشتر الگوهای غربی میان جوانان تبلیغ می شد و این کار باعث گسست اجتماعی در کشور شده بود.

آقای انصاری همچنین نبود طرزالعمل یا کار شیوه مشخص و مدون در زمان امارت را یکی از مشکلات مهم نهاد های اجتماعی دانسته و ابراز امیدواری کرد که این مشکل بزودی از جانب حکومت برطرف شود زیرا وظیفه اصلی نهاد های اجتماعی ایجاد رابطه میان حکومت و مردم است و نبود قانون و طرزالعمل مشخص ی باعث سر در گمی و ایجاد فضای بی اعتمادی میان حکومت و جامعه مدنی شده است.

عطا محمد ساهو نماینده ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت بلخ در پاسخ آقای انصاری بیان داشت که طرزالعمل فعالیت نهاد های مدنی و اجتماعی زیر کار است و‌ بزودی در اختیار آنها قرار خواهد گرفت. زیرا به باور وی حکومت های استبدادی و‌ خودکامه دوام نخواهد داشت.

 

بانو فریده عرفات استاد دانشگاه و یکتن از فعالان مدنی این ولایت در این نشست گفت نقش و اهمیت جایگاه بانوان و مادران در زمینه ایجاد یک زندگی مسالمت آمیز سخن گفته و افزود: مادران نقش عمده در تربیت سالم نسل بشر داشته و مادران نباید در خانواده تبعیض جنسیتی را میان فرزندانش اعمال نمایند زیرا این کار تاثیر ویرانگری روی روحیه فرزندان مورد تبعیض قرار گرفته بجا خواهد گذاشت.

خانم عرفات از نقش سازنده رسانه های جمعی و مساجد و مراکز آکادمیک در تربیت نسل جوان کشور یاد آوری نموده و می افزاید که باید از این طریق سطح آگاهی مردم را بالا برده و زمینه زندگی مسالمت آمیز را در جامعه فراهم سازیم.

 

 

مجتبی خوشیوال

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button