افغانستانگزارش ها

تاکید رهبر ا.ا.ا به تطبیق فرمان درباره زنان

طبق فرمانی که از سوی هیبت الله آخندزاده بر ذبیح الله مجاهد، سخنگوی این حکومت رسیده است، روئسای استخبارات مکلف به اجرای فرمان شش ماده یی این رهبر هستند.

بر اساس فرمان تمامی نهادهای مرتبط از جمله وزارت حج و اوقاف، وزارت اطلاعات و فرهنگ و ستره محکمه در تطبیق بهتر این فرمان اقدامات لازم را باید انجام بدهند.
براساس این اعلامیه، ملا هبت‌الله آخندزاده به رؤسای استخبارات دستور داده است که افراد مشکوک را زندانی نکنند، بلکه افراد را با دلایل موثق بازداشت کنند و به محکمه بسپارند.
فرمان شش ماده یی در مورد زنان از سوی رهبر ا.ا.ا به تاریخ 12قوس،1400 منتشر شد.
در این فرمان چنین آمده است:

۱ـ رضایت دختران بالغ در اثنای نکاح ضروری است، البته نکاحی که درآن فتنه و فساد نباشد. کسی حق ندارد که زنی را به جبر مجبور به نکاح سازد.

۲- زن مال نیست، بلکه انسان آزاد و اصیل است و هیچکسی آن را در بدل صلح (بد) داده نمی‌تواند.

۳- پس از وفات شوهر، هرگاه عدت شرعی (چهار ماه و ده روز و یا وضع حمل) سپری شود، زن بیوه را نه برادر شوهر به زور به نکاح گرفته می‌تواند و نه کسی دیگری. زن بیوه در مورد نکاح و تعیین سرنوشت خود صاحب اختیار است (البته که اصل کفو (هم مثل) و جلوگیری از فتنه و فساد در نظر گرفته شده باشد).

۴- گرفتن مهر از شوهر نو حق شرعی زن بیوه است.

۵- زن در مال شوهر متوفی، اولاد، پدر و دیگر اقارب به طور فرضیت و عصبیت حق میراث و سهم ثابت دارد و هیچکسی وی را از حق اش محروم کرده نمی‌تواند.

۶- کسی که چند زن دارد، مکلف است حقوق همه زنان را مطابق حکم شرعی بدهد و در بین شان عدل قائم کند.

رهبر طالبان گفته است که تمام مسئولان این گروه به او حساب می‌دهند که در این یک سال حکومت‌شان چقدر شریعت را تطبیق کرده‌اند.

این فرمان در حالی صادر میشود، که درب مکاتب اناثیه که بیش از یک سال میشود بر روی دختران صنوف بالاتر از صنف شش بسته است. و زنان از حق کاری شان محروم اند
و بر آزادی فردی و اجتماعی شان محدودیت وضع شده.

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button