افغانستانگزارش ها

نخستین نمایشگاه بین المللی معادن و فلزات افغانستان در کابل برگزار گردید.

شماری از صنعت‌کاران و تاجران،که محصولات تولیدی شان را در نخستین نمایشگاه بین المللی معادن و فلزات افغانستان در کابل به نمایش گذاشتن از حکومت می‌خواهند،که باید جلوی صادرات غیر قانونی مواد معدنی بدون پروسس را بگیرند.

به گزارش خبرگزاری توانا؛ امروز چهارشنبه (20 میزان سال 1401 هجری خورشیدی) مسوولین شرکت‌های روبی ننداری و توریستی بیست فریندز ، با همکاری وزارت‌های معادن و پطرولیم، صنعت و تجارت و اتاق صنایع و معادن افغانستان نخستین نمایشگاه سه روزه بین المللی معادن و فلزات افغانستان را تحت نام “همایش سرمایه‌گذاری در معادن افغانستان” روز سه شنبه(19 میزان سال 1401 هجری خورشیدی) در کابل افتتاح نمودند.

مسوولین برگزاری این نمایشگاه،هدف این نمایشگاه را استفاده موثر و جلوگیری از ضایعات در قسمت استخراج معادن به منظور پیشرفت اقتصادی کشور، پروسس و تجارت سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، استخراج و تولید آهن و سایر فلزات عنوان می‌کنند.

صنعت‌کاران و تولید کننده گان که در این نمایشگاه سه روزه محصولات خویش را به نمایش گذاشته خواستار جلوگیری از صادرات مواد معدنی به شکل غیر پروسس هستند.

ضابط خان الهام رئیس شرکت پروسس سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی ولایت خوست به خبرگزاری توانا گفت،که برگزاری همچنین نمایشگاه ها برای معرفی کار‌خانه‌های ما خیلی مفید است ما با استفاده از فرصت ها از ام ارت اسلامی‌ می‌خواهیم،که با حمایت ازسرمایه‌گذاران زمینه شغل دوام‌دار را برای مردم مساعد سازند.

وی با بیان اینکه،ما در بخش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی سرمایه‌گذاری کردیم گفت،که ما از وزارت معادن و پطرولیم می‎ خواهیم،که برای ما اجازه قرارداد کردن استخراج معاون بزرگ با شرکت‌های جهانی را بدهند”.

انجینر جواد مسوول ذوب آهن ملت با استقبال از این نمایشگاه به توانا گفت: با برگزاری چنین نمایشگاه‌ها ذهنیت مردم نسبت به تولیدات داخلی کشور تغییر مثبت کرده و از تولیدات شرکت‌های ذوب آهن کشور استفاده می‌کنند.

آقای جواد شرکت ملت استیل را تازه تاسیس خوانده گفت،که ما در حال حاضر با کمبود مواد اولیه و برق مشکل مواجه هستیم؛با آنکه ظرفیت کار در 24 ساعت را داریم ولی ما 12 ساعت برق داریم.

او گفت،که ما از مسئوولین حکومت می‌خواهیم،که بحث استخراج آهن کشور را جدی بگیرند تا شرکت‌های ذوب آهن با کمبود مواد اولیه دچار ورشکستگی نشوند.

در همین حال هدایت الله حکیمی رئیس مرکز فروشات و پروسس سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی ولایت بدخشان به خبرگزاری توانا گفت،که برگزاری چنین نمایشگاه‌ها رابطه ملت با صنعت‌کاران را نزدیک کرده و زمینه فروشات محصولات تولیدی کشور را افزایش می‌دهند.

او گفت،که درحال حاضر سنگ‌های قیمتی ما بدون پروسس به خارج صادر می‌شوند ما از حکومت می‌خواهیم،که با حمایت برنامه‌های سکتور خصوصی جلو صادرات سنگ‌های قیمتی بدون پروسس را بگیرند”.

به گفته آقای حکیمی مواد خام لاجورد بدخشان به پاکستان صادر و در آنجا پروسس شده بنام لاجورد پاکستانی در مارکیت جهانی به فروش می‌رسند و باید جلوی این گونه صادرات گرفته شوند تا من‌بعد سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی ما به  نام و نشان افغانستان در مارکیت جهانی عرضه شوند.

او گفت،که سکتور خصوصی افغانستان آماده است تا با ایجاد شرکت‌های تولیدی و پروسس سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی،در جهت کاهش فقر و ایجاد شغل کار نمایند.

گفتنی است،که در این نمایشگاه بیش از 50 غرفه ازسنگ‌های قیمتی،نیمه قیمتی و فلزات کشور برای سه روز به نمایش گذاشته شده است.

 

سید احمد راشد کاشفی

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button