افغانستانگزارش ها

۲۱ تن جشن فراغت خود را از رشته قابله گی در ولایت سمنگان گرفتند.

به گزارش خبرگزاری توانا: ۲۱ بانو جشن فراغت خود را از رشته قابله‌گی در شهر ابیک مرکز ولایت سمنگان گرفتند این دوره آموزش با کمک کمته سویدن در ولایت سمنگان برگزار شده بود

نجیب الله یزدان پناه مسوول دفتر زون شمال کمته سویدن در جشن فراغت گفت:” این دوره آموزش سه سال را در بر گرفت که امروز ما شاهد فراغت ۲۱ قابله هستیم.

آغای پنای بیان داشت، در تمام کشور ۲۵ درصد مردم افغانستان به خدمات صحی دسترسی ندارند با فراغت این بانوان از رشته قابله‌گی مشکلات صحی و مرگ‌میر مادران در ولایت سمنگان کاهش خواهد یافت.

نجیب الله یزدان در ادامه گفت: از سوی کمته سویدن ۲۰ مرکز صحی تحت نام آشیانه صحی در مناطق دورافتاده ولایت سمنگان اعماره شده است.

۹۰ درصد این بانوان بعد از فراغت شان به آشیانه صحی جذب میشود.

مولوی محب الله بهاری رییس صحت عامه سمنگان گفت

در ولایت سمنگان ۵۰ مرکز صحی وجود دارد که افتتاح این ۲۰ مرکز تعداد مراکز صحی در ولایت سمنگان ۷۰ مرکز صحی میرسید

رییس صحت عامه سمنگان از کارکردهای کمته سویدن قدیر‌دانی نمود.

بهاری در ادامه بیان داشت حکومت امارت اسلامی در کنار کمته سویدن میباشد این کمته به کار شان ادامه دهد.

 

امین الحق مایل رییس کمته صحی سویدن

در این برنامه از پدر و مادر و رییس صحت عامه سمنگان تشکر کرد و گفت کمته صحی سویدن در کنار مردم سمنگان میباشد وی اضافه کرد کمته سویدن کمک و خدمات صحی و تعلیمی را به مردم ادامه خواهد داد.

این در حال است که در گذشته قابله های تاجیکی از کشور تاجیکستان در مراکز صحی ولایت سمنگان مصرف به خدمات صحی و قابله‌گی بودند تحقیقات که در سال ۱۳۹۸ از سوی سازمان جهانی صحت صروت گرفته بود از هر ۱۰۰۰ مادر ۳۹۶ تن همگام ولادت جان میداد.

 

 

مجتبی خوشیوال

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button