افغانستانگزارش ها

توقف ده ها کارخانه سنگ تالک در ننگرهار

به دلیل افزایش محصول گمرکی از سوی حکومت ا.ا.ا 45 کارخانه سنگ تالک در ننگرهار بسته شده است.

به گزارش خبرگزاری توانا: مسئولان این کار خانه ها با ابراز نگرانی از رکود اقتصادی میگویند که، بعد از فروپاشی دولت گذشته و روی کار آمدن دولت جدید محصول گمرکی را نسبت به سابق دو برابر افزایش داده اند و این عمل سبب از کار افتادن کارخانه ها شده است.
به گفته آنها، در نتیجه بسته شدن کارخانه ها، هزاران کارگر این کارخانه ها بیکار شده اند و به مالکان کارخانه ها میلیون ها افغانی خساره مالی وارد شده است.
همچنان ایشان افزودند که، بازار جهانی را از دست داده و نگران اند که اگر به مشکلات شان رسیدگی نشود فقر اقتصادی در کشور رو به افزایش خواهد بود.
این در حالیست که، اتاق تجارت و سرمایه گذاری حکومت ا.ا.ا چندی پیش اعلام کرده بود که سالانه بیش از یک میلیون تُن سنگ تالک از افغانستان به کشورهای دیگر صادر میشود که بخش عمده این سنگ بعنوان یکی از محصولات صادراتی افغانستان، در سال گذشته به کشورهای پاکستان، چین، روسیه، ترکیه، هندوستان، ازبکستان، جاپان و هالند صادر شده است. با این حال گفتنی است که پیش از این سنگ تالک افغانستان به پاکستان منتقل سپس به نام این کشور به دیگر نقاط جهان دیگر صادر میشد.

قابل ذکر است که، بزرگترین معادن سنگ تالک در ولسوالی های اچین، پچیراگام، خوگیانی و شیرزاد ولایت ننگرهار موقعیت داشته که دارای بهترین کیفیت در سطح جهانی می باشد.
سنگ تالک از جمله ترکیبات شیمیایی کاربردی در صنایع گوناگون می باشد که روزانه افراد بسیار زیادی به ویژه خانم ها با آن سر و کار دارند. تالک در ساختار انواع لوازم آرایشی به خصوص لوازم آرایش هایی که حالت پودری دارند، استفاده میشود.

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button