افغانستانگزارش ها

نخستین نشست ملی فزیوتراپی فزیوتراپیست‌های افغانستان امروز در کابل برگزار گردید.

مسوولین انجمن فزیوتراپی افغانستان نخستین نشست ملی فزیوتراپی را با حضور مقامات وزارت صحت عامه حکومت سرپرست و فزیوتراپیست‌های افغانستان دایر نموده و خواستار ادغام این مسلک در نظام صحی افغانستان شدند.

به گزارش خبرگزاری توانا ؛محمد شاکر احمدی رئیس انجمن فزیوتراپیست های افغانستان امروز چهارشنبه(27 میزان سال 1401 هجری خورشیدی) گفت،که این نشست به منظور ارایه خدمات معیاری فزیوتراپی در افغانستان برگزار گردیده است”.

آقای احمدی گفت،که تا هنوز مسلک فزیوتراپی جایگاه اصلی خود را در افغانستان باز نکرده لهذا نیاز است تا در این زمینه تلاش‌های بیشتر صورت بگیرد تا خدمات معیاری صحی برای بیماران ارایه شود.

آقای احمدی گفت،که ما از حکومت می‌خواهیم که مسلک فزیوتراپی را به طور جامع در نظام صحی کشور مدغم کرده و در کله سیاست‌ها،قوانین و برنامه‌های صحی  فزیوتراپی و معلولیت را شامل سازند”.

وی با بیان اینکه فزیوتراپی باید به عنوان اولویت صحی در نظر گرفته از وزارت صحت عامه خواست،که برنامه آموزش فزیوتراپی را در سطح لیسانس در دانشگاه‌های طبی کابل و دیگر ولایات در نظر بگیرند.

در همین حال مولوی حبیب الله آخوند زاده معین عرضه خدمات صحی وزارت صحت عامه گفت،که تقویت و حمایت مسلک فزیوتراپی در اولویت وزارت صحت قرار داشته و ما تلاش می‌کنیم،که این مسلک را در نظام صحی کشور نهادینه بسازیم.

معین وزارت صحت عامه گفت،که بسیاری از شهروندان افغانستان به دلیل جنگ‌های بیش از چهار دهه به فزیوتراپیست‌های مسلکی نیاز دارند.

در همین حال،نجیب الله امر خیل رئیس پوهنتون طبی کابل گفت،که فزیوتراپی یک مسلک جامع است و درمان با فزیوتراپی وقایه از تمام بیماری‌ها است زیرا فزیوتراپی زنده گی را بهبود بخشیده و سیستم دفاعی را در برای بیماری‌های گوناگون تقویت می‌کند.

گفتنی است،که درحال حاضر 1300 فزیوتراپیست با تحصیلات عالی و نیمه عالی در افغانستان مشغول ارایه خدمات فزیوتراپی برای بیماران می‌باشند.

فیزیوتراپی برای اولین‌بار در آمریکا و در طول جنگ جهانی اول برای باز توانی سربازان معرفی شد. و بقراط در 460 سال قبل از میلاد  نیز فیزیوتراپی را به شکل ماساژ، آب درمانی و درمان دستی انجام می‌داد.

داکتران می‌گویند،که کاهش دادن درد، سفتی پس از شکستگی، کمک به جراحی،کاهش خطر زمین خوردن،کنترل دیابت،کنترل بیماریهای قلبی،کنترل بیماریهای ریوی و سلامتی کل بدن از جمله فواید عمده فزیوتراپی می‌باشد.

 

سید احمد راشد کاشفی

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button