افغانستانگزارش ها

سید حسینی مزاری رئیس عمومی مرکز فعالیت های تبیان،با بودن در کنار حکومت سرپرست ما می‌توانیم به چالش‌های موجود فایق آیم.

سید عیسی مزاری رئیس عمومی مرکز فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی تبیان بر تعامل با حکومت سرپرست تاکید کرده می‌گوید،که چالش‌های اقتصادی و ثبات سیاسی بدون همکاری مردم با ام ارت اسلامی،حل و تامین نمی‌شود.
به گزارش خبرگزاری توانا؛ مسوولین مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان امروز پنجشنبه(28 میزان سال 1401هجری خورشیدی) همایش مردمی را تحت عنوان” همایش بزرگ افغانستان؛ دست‌آورد‌ها، ظرفیت‌هاف، چالش‌ها و راهکار‌ها” با حضور مقامات حکومت سرپرست، علماء و شهروندان در کابل برگزار نمودند.
سید عیسی حسینی مزاری رئیس عمومی این مرکز با برشمردن دست‌آورد‌های ام ارت اسلامی گفت،که شکست بزرگترین قدرت جهان(امریکا) و ایجاد حکومت اسلامی در افغانستان از مهم‌ترین دست‌آورد مردم افغانستان است.
او خروج مزدوران آمریکایی از افغانستان، برچیدن شدن فرهنگ سکولار و تکفیر در افغانستان و بوجود آمدن روایت اسلامی در تمام ادارات حکومتی و از بین رفتن فساد اخلاقی، اقتصادی، سیاسی و نظامی را از دیگر دست‌آورد‌های مهم حکومت سرپرست عنوان کرد.
آقای مزاری حکومت‌های قبلی را به ترویج فرهنگ تکفیر متهم کرده گفت:” حکومت‌های کرزی و غنی با برخی کشور‌ها از جمله عربستان سعودی در جهت ترویج فرهنگ تکفیر در افغانستان تفاهم نامه امضا کرده بودند”.
حدود شش ماه قبل حکومت سرپرست فعالیت دفتر مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان را به تعلیق در آورده و اخیرآ با صدور جواز جدید اجازه فعالیت این مرکز را داده است.
رئیس این مرکزمی‌گوید با وجود تعلیق شش ماهه فعالیت مرکز تبیان و زیر فشار بودن و همچنین عدم کدام معامله خاص با حکومت سرپرست، همچنان بر مواضع اصولی خویش مبنی بر تعامل با ام ارت اسلامی استاده هستیم و حالا هم بر ضروت تعامل با حکومت به منظور تامین حقوق همه شهروندان، تامین امنیت و رفاه آسایش تاکید می‌کنیم.
آقای مزاری گفت:” امروز همه اقشار مسوولیت دارند که با شناسایی چالش‌ها به راه حل آن فکر کنند زیرا با دشمنان قدرت‌مند جهانی مواجه هستیم امریکا و تمام متحدین آن علیه مردم ما قرار دارند”.
به باور مزاری نو پا بودن حکومت سرپرست و عدم آماده گی طالبان برای حکومت‌داری و همچنین تخریب زیرساخت‌های اقتصادی و امنیتی توسط امریکایی‌ها در 20 سال گذشته از عوامل اصلی چالش‌های اقتصادی امروز مردم افغانستان است.
او گفت،که چالش اصلی امروز ما دشمنان خارجی و مزدوران داخلی آن هستند که نمی‌گذارند ما آرامی داشته باشیم و هر روز با تبلیغات وسیع رسانه‌ای در جهت بدبینی میان مردم و حکومت کار می‌کنند.
رئیس عمومی مرکز فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی تبیان گفت: تا زمانی که مردم با حکومت همکاری نکنند قطعآ مشکلات اقتصادی و امنیتی ما حل نخواهد شد.
آقای مزاری از مردم خواست که در کنار امارات برای حل مشکلات اقتصادی و ثبات سیاسی کار کنند.
او از حکومت سرپرست نیز خواست که برای تشکیل حکومت‌همه شمول، قانون اساسی اسلامی مترقی، حقوق شیعیان، استخدام افراد متعهد و متخصص در ادارات حکومتی، فعال کردن مکاتب دخترانه و دیگر اولویت‌های تلاش کنند.
آقای مزاری از کشور‌های اسلامی و منطقه نیز خواست که حکومت سرپرست را به رسمیت بی‌شناسد.
در همین حال عبدالطیف نظری معین مسلکی وزارت اقتصاد حکومت سرپرست گفت،که درشرایط کنونی وحدت، اعتدال و عقلانیت برای کشور راهگشا است.
آقای نظری وحدت را مبنای مشترکات همه اقوام افغانستان خوانده گفت:” اگر بخواهیم به گسل‌های سیاسی در کشور نقطه پایان بگذاریم باید از عقلانیت کار بگیریم زیرا لجاجت بدون منطق و تعصبات قومی بار دیگر کشور را به میدان نیابتی جنگ‌ها تبدیل خواهد کرد”.
وی با بیان اینکه مردم افغانستان دیگر دنبال جنگ نیستند گفت،که تامین منافع ملی افغانستان ایجاب می‌کند که از جدایی انکار کنیم،که بتوانیم هم کشور از چرخه خشونت نجات دهیم و هم پرچم برادری و وحدت را به نسل آینده خویش انتقال کنیم.

سید احمد راشد کاشفی

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button