افغانستانگزارش ها

بزرگ داشت از روز جهانی سازمان ملل در دانشگاه ابن سینا

امروز دوشنبه( 2عقرب، 1401) طی یک نشست علمی از روز جهانی سازمان ملل و کارکرد این سازمان در دانشگاه ابن سینا بزرگ داشت شد.
این نشست که تحت عنوان (نقش سازمان ملل متحد در تامین امنیت بین الملل) با حضور شماری از اساتید، دانشجویان و رسانه ها دایر گردیده بود، از اهداف، برنامه ریزی و نقش این سازمان در افغانستان بحث شد.
دکتر محسن راشد؛ رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه ابن سینا، ضمن تاکید بر ماهیت و ساختار این سازمان گفت: «دولت ها بر اساس مشارکت همگانی تلاش میکنند، که امنیت بین الملل را به نحوی برقرار و تامین بکنند بر همین اساس سازمان ملل شکل میگیرد.»

وی افزود: «شورای امنیت سازمان ملل متحد به عنوان رکن عملی و پیشتبانه نظامی و توانمند این سازمان وظیفه دارد که، نظم امنیت بین الملل را حفظ و ملت های تحت ستم را از ستم گران نجات دهند. »

دکتر محمد اکبر عارفی؛ استاد علوم سیاسی دانشکده حقوق، جنگ جهانی اول و دوم را تجربه برای پیش گیری از ویرانگری دانسته و مهمترین هدف سازمان ملل را پیش گیری از جنگ میداند وی میگوید:« هدف سازمان ملل حفظ صلح، امنیت کلی، برطرف کردن تهدیدات ، متوقف کردن تجاوزات همه جانبه و مهم ترین هدف آن جلوگیری و پیشگیری از جنگ و رفتار های خشونت آمیز که منجر به جنگ و کشتار میشود است. »
وی دراشاره به کارکردهای این سازمان درافغانستان گفت:«سازمان ملل در افغانستان و بخصوص در پروسه صلح افغانستان نقش مدیریتی را ایفا کرد.»
گفتین است که، سازمان ملل متحد یک سازمان بین‌دولتی برای حفظ امنیت و صلح جهانی، گسترش روابط دوستانه میان کشورها و رسیدن به همکاری و هماهنگی در عملکرد ملت‌ها است. سازمان ملل متحد بزرگ‌ترین، معروف‌ترین و قدرتمندترین سازمان بین‌دولتی در جهان است که اعضای این سازمان تقریباً شامل همه کشورهای مستقلی می‌شود که از نظر قوانین بین‌المللی به رسمیت شناخته شده‌اند. افغانستان هم در سال ۱۹۴۶ میلادی عضویت سازمان ملل متحد را کسب کرد.

 

خبرگزاری توانا – مریم آخندزاده و رمزیه حسینی

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button