افغانستانگزارش ها

ممنوع شدن شکار حیوانات وحشی و پرنده ها در فراه

مسوولان ریاست حج و اوقاف ولایت فراه اعلام کرده‌اند که صید هرگونه پرندگان و حیوانات وحشی در این ولایت ممنوع شده است.
به گفته رییس حج و اوقاف ولایت فراه، به علمای دین همراه با خطبه در این زمینه اعلام شده است که به تمام شهروندان فراه بگویند شکار در این ولایت ممنوع است. شماری از ساکنان ولایت فراه از این اقدام طالبان قدردانی نموده و آن را راه حل برای حفظ محیط زیست میدانند.
این در حالی است که نهادی مددرسان قطری فعال در زمینه حیات وحش و محیط زیست می‌گوید که از حیوانات وحشی در این منطقه نسل‌گیری کرده و سپس آن‌ها را در طبیعت فراه رها می‌کند.

فضل احمد، ویترنر نهاد الغرافه قطر می‌گوید که، این نهاد در زمینه بازگرداندن نسل‌هایی که رو به انقراض هستند فعالیت می‌کند و تمرکز اصلی آن، نسل‌گیری برای احیای حیات وحش است.
این اقدام طالبان در حالی انجام می‌شود که ساکنان فراه از سال‌ها به این سو از بابت حیوانات وحشی و پرندگان کمیاب در این ولایت که طعمه شکارچیان غیرمجاز می‌شوند ابراز نگرانی کرده‌اند.

بر بنیاد اطلاعات مسوولان محیط زیست فراه، محل زیست بیشتر گونه‌های حیات وحش این ولایت ولسوالی‌های پرچمن، گلستان، اناردره و پشت کوه است، اما آمار دقیقی از شمار این گونه‌ها وجود ندارد. نبود آمار، بررسی دقیق میزان شکار پرندگان و حیوانات کم‌یاب را دشوار کرده است.
سال‌ها است شکار غیرقانونی حیوانات کم‌یاب در این ولایت ادامه دارد و تا کنون نسل باز و شاهین در فراه منقرض شده و بز کوهی، آهو، خرگوش، پلنگ برفی و پرنده‌ی توغ‌دارو در حالت انقراض قرار دارند.

 

خبرگزاری توانا – مریم آخندزاده

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button