افغانستانگزارش ها

انجمن داکتران نسایی و ولادی افغانستان کارگاه آموزشی یک هفته‌ای را امروز برای داکتران نسایی ولادی در کابل آغاز نموده اند.

مسوولین انجمن داکتران نسایی ولادی افغانستان با دعوت یک متخصص نسایی ولادی مصری، کارگاه آموزشی یک هفته‌ای را برای داکتران نسایی و ولادی کشور آغاز نموده است.

به گزارش خبرگزاری توانا؛ داکتر نجما سما شفاجو رئیس انجمن داکتران نسایی ولادی افغانستان امروز شنبه(7عقرب سال 1401 هجری خورشیدی) گفت،که ما به منظور کاهش مرگ و میر مادران برنامه آموزشی یک هفته‌ای “لپراسکوپی” و “هسترسکوپی” یا عملیات لیزری نسایی ولادی را برای ارتقای ظرفیت داکتران نسایی و ولادی در کابل آغاز نمودیم.

داکتر شفاجو گفت،که علمیات‌‌های لپراسکوپی و هستراسکوپی( عملیات لیزری) در افغانستان تقریبا یک چیزی تازه است به این خاطر ما تلاش داریم تا با برگزاری برنامه‌های ارتقای ظرفیت عملیات‌های جدید طبی نسایی ولادی را برای داکتران این بخش آموزش دهیم.

او گفت،که ما از داکتر هدی محمود صلاح متخصص نسایی ولادی، یورولوژی و هسترسکوپی و لاپراسکوپی، مصری الاصل دعوت نموده‌ایم،که تا عملیات جدید را برای داکتران نسادی ولادی ما آموزش بدهند.

به گفته داکتر شفاجو، این داکتر مصری آموزش‌های نظری و عملی را به مدت یک هفته برای داکتران ما ارایه می‌کند.

رئیس انجمن داکتران نسایی و ولادی گفت:” در این برنامه‌ای ارتقای ظرفیت، فقط متخصصین نسایی ولادی از مرکزی و ولایات کشور شرکت کرده است زیرا عملیات پیشرفته طبی آموزش داده می‌شود”.

داکتر شفاجو گفت: ما تلاش داریم،که چنین برنامه‌های آموزشی را در سطح زون‌های کشور نیز برای داکتران خویش مهیا کنیم تا آمار مرگ و میر مادران در قریه‌جات نیز کاهش یابند.

وی با بیان اینکه آمار مرگ و میر مادران در افغانستان غوغا می‌کند گفت:” به اساس آخرین آمار در هر 100 هزار ولادت زنده 638 مادر را از دست می‌دهیم،که یک رقم بسیار تکان‌دهنده و یک رقم بسیار جگر خون‌کننده است”.

وی افزود،که به اساس گزارش یونیسف،افغانستان تنها کشوری است،که بلند‌ترین آمار مرگ و میر کودکان و مادران را در آسیا دارد.

داکتر نسایی ولادی کشور با استقبال از چنین برنامه‌ها از حکومت سرپرست می‌خواهند،که زمینه‌های ارتقای ظرفیت داکتران نسایی ولادی را مساعد سازند.

کامله یعقوب داکتر نسایی ولادی گفت،که روز به روز امراض مختلف و مرگ و میر مادران زیاد می‌شوند نیاز است تا برای جلوگیری از مرگ و میر مادران عملیات‌های لیزری انجام شود.

او گفت: دلیل اصلی مرگ و میر مادران کمبود متخصصین نسایی ولادی و عدم دسترسی مادران به امکانات پیشرفته طبی است که چنین برنامه‌های به خوبی می‌توانند درجهت کاهش مرگ و میر مادران مفید واقع شود.

داکتر یعقوبی  از حکومت سرپرست خواست،که به داکتران نسایی ولادی افغانستان توجه جدی کرده و زمینه‌های آموزش و ارتقای ظرفیت را برای این داکتران مساعد سازند.

این در حالی است،که حدود شش ماه قبل نیز انجمن داکتران نسایی ولادی افغانستان،سمپوزیم دو روزه ارتقای ظرفیت داکتران نسادی ولادی را در کابل آغاز نموده بودند.

 

سید احمد راشد  کاشفی

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button