افغانستانگزارش ها

افتتاح نخستین محمولهٔ صادرات جلغوزه افغانستان از راه ازبکستان به مقصد کشور چین

مسوولین در وزارت صنعت و تجارت حکومت سرپرست قرار داد صادرات جلغوزه از مسیر زمینی به چین با سکتور خصوصی امضا کرده می‌گویند،که میزان صادرات در افغانستان نسبت به سال گذشته 50 میلیارد افغانی افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری تونا؛ نورالدین عزیزی سرپرست وزارت صنعت و تجارت بعد از ظهر امروز سه شنبه(10 عقرب سال 1401 هجری خورشیدی) گفت،که ام ارت اسلامی روز به روز تسهیلات‌ تجارتی،صادراتی و قرارداد‌ها را برای تاجران کشور مساعد می‌سازند تا پیشرفت واقعی نصیب ملت افغانستان شود.

آقای عزیزی با بیان اینکه در شش ماه سال جاری نسبت سال گذشته میزان صادرات 50 میلیارد افغانی افزایش یافته است گفت،که رشد صادرات،کشور را به سمت ترقی و پیشرفت واقعی سوق می‌دهند.

سرپرست وزارت صنعت و تجارت گفت،که ما به ملت خویش تعهد سپردیم،که صادرات را رشد دهیم به همین منظور امروز صادرات جلغوزه افغانستان از مسیر زمین به چین را با سکتور خصوصی امضا کردیم.

به گفته عزیزی بر علاوه دهلیز هوایی،من‌بعد جلغوزه افغانستان از کابل تا تاشکن از مسیر زمین انتقال یافته و از آن جاه از طریق دهلیز هوایی به چین صادر می‌گردد.

او گفت: در سال جاری 20 هزارتٌن جلغوزه تولید داریم که 2500 تٌن آن صادر می‌گردد و همچنین تلاش داریم که روند صادرات به گونه عادی جریان داشته و این رقم افزایش یابند.

در همین حال شفیق الله عطایی رئیس اجرایی اتاق صنعت و تجارت با استقبال از آغاز صادرات جلغوزه از مسیر زمین به چین گفت: در نتیجه تلاش‌های مسوولان امارت اسلامی روند صادرات بسیار به صورت مکانیزه شده صورت می‌گیرد که برای افغانستان دست‌آورد بزرگ است.

احسان الله فطرت رئیس انکشاف صادرات وزارت صنعت و تجارت گفت: این اولین بار است که وزارت صنعت و تجارت قرارداد صادرات جلغوزه را از مسیر زمینی به چین را با سکتور خصوصی امضا می‌کند.

به گفته آقای فطرت آغاز صادرات جلغوزه از مسیر زمین به چین، در هر کیلو جلغوزه برای تاجران  یک دالر امریکایی ارزان تمام می‌شود.

آقای فطرت گفت،شرکت قراردادی یک شرکت بین المللی است که می‌تواند روزانه بیش از 70 تٌن جلغوزه را از کابل الی تاشکن  به مدت 7 روز انتقال دهد.

گفتنی است،که به تاریخ 18 میزان سال جاری روند مجدد صادرات جلغوزه افغانستان از طریق دهلیز هوایی به چین آغاز شده بود.

حدود چهار سال قبل حکومت‌ پیشین افغانستان با چین تفاهم‌نامه‌ای صادرات جلغوزه به آن کشور را امضا کرد،که صادرات آن از طریق دهلیز هوایی آغاز شده بود.

افغانستان سالانه ظرفیت تولید بیش از 35 هزارتُن جلغوزه را دارد اما در حال حاضر سالانه بیش از 20 هزارتُن جلغوزه را تولید می‌کند.

 

سید احمد راشد کاشفی

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button