مقاله

خشخاش، دردی مداوم برای افغانستان؛

از سال 2001 الی سقوط جمهوریت سرمایه هنگفتی برای مبارزه با کشت و قاچاق مواد مخدر در افغانستان به مصرف رسید. همزمان دو ارگان امنیتی (وزارت مبارزه با مواد مخدر و معینیت مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله) در راستای مبارزه با کشت و قاچاق فعالیت داشتند. میلون ها دالر از سراسر جهان برای این مسئله به مصرف رسید؛ با این حال تغییر قابل توجهی در کاهش کشت و قاچاق مواد مخدر در افغانستان به وجود نیامد. مناطق درگیر جنگ در زمان جمهوریت به صورت عمده به تولید خشخاش می‌پرداختند و در مناطق دیگر کشور نیز زورمندان محلی از هزاران هکتار زمین برای کشت مواد مخدر استفاده می نمودند.

با حاکمیت امارت اسلامی در افغانستان و فرمان رهبر این گروه مبنی بر ممنوعیت کشت مواد مخدر باز هم گزارش ها حاکی از این است که کشت خشخاش گسترش یافته و قیمت آن نیز افزایش یافته است. به گزارش دفتر مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل از زمان حاکمیت طالبان کشت مواد مخدر 30 درصد افزایش یافته و در آمد از این محصولات نیز سه برابر شده اند.

این مسئله نشان می دهد که مواد مخدر نه تنها جنبه اقتصادی بلکه دارای ابعاد سیاسی گسترده نیز می باشد. مصرف مواد مخدر در جهان و میزان تولید افغانستان به هیچ وجه سازگاری ندارند. در گذشته کشت و قاچاق خشخاش بخشی از هزینه های جنگ برای مخالفین دولت افغانستان را فراهم می نمود، اما ابهام در دلیل افزایش این روند بعد از سقوط دولت قبلی می تواند سوال بر انگیز باشد.

کشت مواد مخدر در حالی در افغانستان افزایش یافته است، که گفته می‌شود در این کشور حدود 2.7 میلون تن معتاد به مواد مخدر می باشند. افزایش کشت و قاچاق مواد مخدر در افغانستان می تواندن دلیل دیگری بر گسترش تروریسم و فعالیت‌های تروریسیتی در کشور به حساب آید.

بی بی آمنه صارم

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button